» اخبار جدید » تفکیک وزارت«صمت»در‌این برهه با شعار سال جاری که رشد تولید است در تضاد است
اخبار جدید - تهران - جدیدترین اخبار - دولت - صفحه اصلی - مجلس شورای اسلامی

تفکیک وزارت«صمت»در‌این برهه با شعار سال جاری که رشد تولید است در تضاد است

۳۰ تیر ۰۲ 1۰35

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لایحه ۲ فوریتی تفکیک وزارت بازرگانی گفت: به نظر نمی‌رسد که تصمیم به تفکیک وزارت صمت در این برهه اقدام منطقی باشد.

به گزارش «آسمانی نیوز» ؛ اقبال شاکری نماینده تهران و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی  با اشاره به دلایل مخالفتش با تشکیل لایحه وزارت بازرگانی گفت: در روز رای‌گیری دیدگاهی در مجلس بود که معتقد بود تشکیل وزارت بازرگانی خلاف برنامه ششم است و از این بابت برای تصویب نیاز به دو سوم آرا دارد ولی هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که براساس بررسی‌های صورت گرفته نیازی به رای دو سوم برای این لایحه نیست.

وی افزود: به طور کلی عده قابل توجهی از نمایندگان مجلس معتقد بودند وقتی بین این دو بخش جدایی می‌افتد تسلط جریان واردات کالا بر تولید و صادرات کالا حاکم می‌شود و اساساً این مسئله با شعار سال جاری که رشد تولید است در تضاد است. به بیان دقیق‌تر وقتی در بازار در ارتباط با کالایی کمبود پیش می‌آید و قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند، چه بخواهیم چه نخواهیم سازمان متولی به سرعت به سراغ واردات می‌رود تا بتواند عرضه و تقاضای آن کالا در بازار را تنظیم کند که اتفاقا کار درستی هم هست.

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: اما شما نمی‌توانید مقوله واردات را محدود به یک هفته یا دو هفته کنید و پس از اینکه مسئله ناترازی حل شد روند واردات را متوقف کنید چرا که این کار به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست. بنابراین در عمل اتفاقی که می‌افتد این است که حتی پس از تنظیم بازار بواسطه واردات نیز سیاست‌گذاری امکان توقف واردات کالا را ندارد و این مسئله مستقیماً مسئله تولید را تحت شعاع قرار می‌دهد.

شاکری با بیان اینکه یکپارچگی میان بخش‌های مختلف وزارت صنعت، معدن و تجارت به واسطه راه‌اندازی سامانه‌های یکپارچه واردات، صادرات و تولید در این دولت و مجلس تازه در حال پا گرفتن است، گفت: متاسفانه دقیقا در زمانی که اقدامات دو سه سال گذشته برای ساماندهی واردات و صادرات در حال نتیجه دادن است، با تفکیک وزارت صمت تمامی این تلاش‌ها بی‌ثمر می‌شود.

وی درباره علت ارجاع لایحه تشکیل وزارت بازرگانی به کمیسیون اجتماعی خاطرنشان کرد: جابجایی بسیاری از دستگاه‌ها که در لایحه دولت پیش‌بینی شده مستلزم تغییراتی در وزارتخانه‌ای است که این دستگاه‌ها هم‌اکنون ذیل آن وزارتخانه قرار دارند. به هر حال وزارت کشاورزی هم‌اکنون پس از انتزاعی که در حوزه بازرگانی ایجاد شد، تسلط خوبی پیدا کرده است و از این بابت به نظر نمی‌رسد که تصمیم به تفکیک وزارت صمت در این برهه اقدام منطقی باشد.

نماینده تهران در مجلس گفت: البته بحث جدیدی که پس از عملیاتی شدن تشکیل وزارت بازرگانی پیش می‌آید این است که آیا دولت باید مجددا برای وزارت صنعت، وزیر به مجلس معرفی کند یا خیر که این مسئله نیز باعث می‌شود ما زمان را برای ساماندهی امور از دست بدهیم. بنابراین بهتر بود ابتدای دولت آینده بحث تفکیک وزارتخانه را دنبال کنیم تا دچار تزلزل در مدیریت‌ها نشویم.

انتهای‌پیام/

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید