» اخبار جدید » دروغ‌ های شاخدار لایحه حجاب و عفاف؟/از احضار دانش‌آموزان به کلانتری تا مجازات والدین؟!!
اخبار جدید - تهران - جدیدترین اخبار - حقوقی و قضائی - خانه و خانواده - دولت - فرهنگی

دروغ‌ های شاخدار لایحه حجاب و عفاف؟/از احضار دانش‌آموزان به کلانتری تا مجازات والدین؟!!

۱ شهریور ۰۲ 7۰165

آسمانی نیوز- این روزها صحبت های ضد و نقیضی درباره لایحه عفاف‌وحجاب در کشور گفته و شنیده می شود به عنوان مثال چند روز قبل بود که نایب رییس کمیسیون قضایی مجلس از ارسال لایحه موسوم به «حجاب و عفاف» به شورای نگهبان، خبر داد اما روز بعد یک عضو هیات رییسه مجلس با رد اظهارات نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس گفته بود که هنوز مصوبات این کمیسیون درباره این لایحه به شورای نگهبان ارسال نشده است.

«آسمانی نیوز» در گزارشی به بررسی چند و چون این موضوع  پرداخته است که در ادامه آنرا می خوانید:

«مجلس به‌دنبال ایجاد فضای بسته اجتماعی است»؛ این جمله طی هفته‌های اخیر به کلیدواژه‌ای برای فضاسازی‌ ضدحجاب جریان‌های معاند و البته برخی رسانه‌های داخلی تبدیل شده تا با وارونه‌نمایی حقیقت، روند تصویب قانونی لایحه عفاف و حجاب را تحت‌تأثیر قرار دهند؛ راهبردی که دروغ‌پردازی درباره این لایحه اصلی‌ترین ابزار آن به‌حساب می‌آید.
از ۲۷اردیبهشت‌ماه۱۴۰۲ که لایحه عفاف‌وحجاب تدوین شده ازسوی قوه قضاییه، در دولت به تصویب رسید و تقدیم مجلس شد، روزی نبود که حاشیه، شایعه و دروغی ازسوی برخی جریان‌ها و رسانه‌ها درباره لایحه عفاف‌وحجاب مطرح نشود؛ دروغ‌های هدف‌داری که راهبرد به حاشیه کشاندن محتوای این لایحه را دنبال می‌کرد. در ادامه به صحت‌سنجی برخی شایعه‌ها و درو‎‎غ‌هایی که طی روزهای اخیر درباره لایحه عفاف‌وحجاب مطرح شده می‌پردازیم:

لایحه‌ای غیرکارشناسی ؟
یکی از مهم‌ترین شائبه‌هایی که درباره لایحه عفاف‌وحجاب مطرح شد، این بود که لایحه بدون پشتوانه کارشناسی و تخصصی از فیلتر مجلس گذشته و عده معدودی در کمیسیون مشترک درباره آن نظر داده‌اند. این دروغ درحالی مطرح می‌شود که از زمان ورود لایحه به مجلس، نشست‌های تخصصی متعددی، به‌ویژه با حضور شخص رئیس‌مجلس در این زمینه برگزار شده و نظرات و دیدگاه‌های ده‌ها نفر از صاحب‌نظران، جامعه‌شناسان و فعالان حوزه مسائل فرهنگی، بانوان و خانواده دریافت شده‌است؛ موضوعی که نشان می‌دهد مجلس با حساسیت کارشناسی‌ویژه‌ای لایحه را بررسی کرده ‌است.

بررسی پنهانی و غیرشفاف؟
ادعای بررسی غیرشفاف و پنهانی لایحه عفاف و حجاب درحالی ازسوی برخی جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای مطرح می‌شود که از ابتدای ورود لایحه به مجلس، روند اطلاع‌رسانی از کم‌وکیف آن، به‌صورت مستمر انجام شده‌است. ازسوی دیگر متن لایحه نیز هفته‌هاست به‌صورت شفاف در دسترس عموم مردم قرار داده شده‌است. با وجود این عده‌ای می‌کوشند این‌گونه جلوه‌دهند که هشتادوپنجی شدن لایحه باهدف بررسی پنهانی لایحه انجام شده، درحالی‌که ارائه حدود ۱۵۰۰پیشنهاد از یک‌سو و همزمانی بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس ازسوی دیگر، بررسی لایحه براساس اصل۸۵ قانون‌اساسی را ناگزیر کرده بود.

مجلس از زیر بار مسئولیت شانه‌خالی می‌کند؟
از نخستین روزهای ارائه لایحه عفاف‌وحجاب به مجلس و تصویب‌نشدن «دوفوریت» بررسی لایحه، برخی تلاش کردند این‌گونه القا کنند که مجلس درحال وقت‌کشی است و می‌خواهد از زیربار مسئولیت تصویب این لایحه شانه‌ خالی کند. این ادعای دروغ در شرایطی مطرح می‌شود که رئیس‌مجلس در روزهای اخیر در نشست پایان دوره دفتر تحکیم وحدت تأکید کرد لایحه یک‌فوریتی شد تا فرصت بیشتری برای بررسی و تدوین یک لایحه جامع با استفاده از دیدگاه صاحب‌نظران این حوزه وجود داشته باشد.

احضار دانش‌آموزان به کلانتری؟
یکی از دروغ‌پردازی‌ها درباره روند بررسی لایحه عفاف‌وحجاب در مجلس که بازتاب گسترده‌ای هم در شبکه‌های اجتماعی یافت، گنجاندن ماده‌ای با این محوریت بود که اگر دانش‌آموز دختری قانون تصویب شده را نقض کند، ازسوی مراجع انتظامی بازداشت خواهد شد؛ این درحالی بود که محمدباقر قالیباف، رئیس‌مجلس در نشست‌علنی اخیر بهارستان، به این شایعه واکنش نشان داد و تأکید کرد چنین چیزی «دروغ‌محض» است و ماده‌ای در این زمینه در لایحه وجود ندارد.

الزام دانش‌آموزان و دانشجویان به استفاده از چادر؟
اجباری شدن استفاده از پوشش چادر برای دانشجویان و دانش‌آموزان دختر در مراکز آموزشی، یکی دیگر از درو‎غ‌هایی بود که در روزهای اخیر درباره متن نهایی لایحه عفاف‌وحجاب در مجلس در افکار عمومی مطرح شد و بازتاب یافت؛ چنین ادعایی درحالی مطرح شد که امیرحسین بانکی‌پور، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در روزهای اخیر تأکید کرد در لایحه عفاف‌وحجاب موضوعی با عنوان الزام چادر در مراکز آموزشی نیامده و این موضوع دروغ‌پردازی‌های رسانه‌ای است.

مجازات والدین؟
برخی رسانه‌ها در روزهای اخیر با استناد به «پیشنهادهای مطرح شده» ادعا کردند «والدینی که فرزند بالغ زیر ۱۸سال خود را به کشف حجاب و دیگر جرائم این قانون ترغیب یا تشویق یا امر کنند، مجازات می‌شوند.» این درحالی‌است که بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد چنین چیزی صحت ندارد و ماده‌ای با محوریت «مجازات والدین» گنجانده نشده‌است؛ موضوعی که برخی نمایندگان نیز در موضع‌گیری‌های اخیر خود، آن را تکذیب کرده‌اند.

ممنوعیت کاشت ناخن و مژه؟
ممنوعیت برخی اعمال آرایشی و زیبایی مانند «کاشت ناخن و مژه» از دیگر دروغ‌پردازی‌های انجام شده طی روزهای اخیر بوده‌است. براین اساس برخی ادعا کردند براساس فهرستی که تدوین خواهد شد، انجام چنین اعمالی ازسوی آرایشگاه‌های زنانه ممنوع خواهد شد. چنین ادعایی درحالی مطرح می‌شود که حسن نوروزی، عضو کمیسیون قضایی مجلس در روزهای اخیر در گفت‌وگو با رسانه‌ها گنجاندن چنین موادی در لایحه عفاف‌وحجاب را تکذیب کرد.

بسیجیان مجوز اسپری و شوکر می‌گیرند؟
دادن مجوز استفاده از «شوکر» و «اسپری» به بسیجیان، از دیگر دروغ‌هایی بود که ادعا شد براساس «ماده۳۲» لایحه عفاف‌وحجاب انجام خواهد شد. این درحالی‌است که در روزهای اخیر چنین ادعایی ازسوی اعضای کمیسیون‌های فرهنگی و قضایی مجلس تکذیب شد. ازسوی دیگر ماده۳۲ لایحه بیش‌از هر چیز، ناظر بر «آموزش‌عمومی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر لسانی» و «ساماندهی توانمندی‌های بسیج در راستای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» است.

انتهای پیام/

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید