» اخبار جدید » در انتخابات امسال لیست‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند
اخبار جدید - انتخابات ۱۴۰۰ - تهران - جدیدترین اخبار - دولت

در انتخابات امسال لیست‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند

۳۱ خرداد ۰۲ 0۰55

بهارستان آنلاین – براساس تصویب مصوبه مجلس شورای اسلامی انتخابات تناسبی یا انتخابات لیستی تنها در تهران برگزار می‌شود و احزاب شناسنامه‌دار می‌توانند در انتخابات لیست بدهند و براساس این مصوبه اگر احزاب نتوانند کف آراء که ۳۰ درصد است را کسب کنند، انتخابات در مرحله دوم نیز برگزار می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به مصوبه مجلس درباره انتخابات تناسبی، گفت: حضور داوطلبان انتخابات مجلس در تهران تنها به صورت انفرادی یا صرفا عضوی از یک لیست امکان پذیر است.

به گزارش «بهارستان آنلاین» ؛ اقبال شاکری با اشاره به طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: ظرفیت قانون اساسی راه را برای تمام مردمی که می‌خواهند در چهارچوب قانون فعالیت سیاسی داشه باشند، باز کرده است و همچنین سلسله مراتب حاکمیت را گسترش داده و حتی شورای شهر و روستا در قانون پیش بینی شده تا مردم نماینده خود را انتخاب کنند و بر سرنوشت خود موثر باشند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، افزود: یکی از مشارکت‌های مردم رقابت در قالب سلیقه‌ها، تفکرات و تشکل‌ها در چهارچوب قانون اساسی است و بر همین اساس قانون انتخابات مجلس را اصلاح کردیم. تاکنون انتخابات مجلس بر اساس نظام حداکثری انجام می‌شد و در تهران ۳۰ نفری که حدکثر آراء را کسب می‌کردند به مجلس راه پیدا می‌کردند اما این شیوه مانع تبدیل رقابت به همکاری بعد از انتخابات شده بود.

وی در ادامه اظهار کرد: در انتخابات حداکثری افراد توانمند در یک لیست‌ قرار نمی‌گرفتند یا به صورت منفرد در انتخابات شرکت می‌کردند وچون حداکثر آراء را به دست نمی‌آوردند از رقابت حذف می‌شدند. بر اساس مصوبه مجلس نظام انتخابات حداکثری به تناسبی تبدیل شد لذا نامزدها به صورت انفرادی یا صرفاً به عنوان عضوی از یک لیست می‌توانند به عنوان نامزد نمایندگی تهران در انتخابات مجلس شرکت کنند.

شاکری تصریح کرد: در انتخابات به صورت تناسبی، لیست‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند و هر لیستی با توجه به درصد آرایی که کسب می‌کند، می‌تواند تعدادی از کرسی‌هایی مجلس را تصاحب کند. حُسن دیگر اینکه هر فردی در لیست قرار نمی‌گیرد و افراد با فشار یا از طرق دیگر نمی‌توانند در لیست قرار بگیرند بنابراین افراد متخصص، شناخته شده و با سابقه در لیست‌های انتخاباتی قرار می‌گیرند.

وی یادآور شد: در این شیوه جدید کیفیت لیست‌های انتخاباتی افزایش می‌یابد و تفکرات مختلف کنار هم رقابت می‌کنند مانند شورای چهارم شهر تهران که از همه گروه های سیاسی تشکیل شده بود. در واقع برای اولین بار این نوع انتخابات را در تهران اجرا می‌کنیم و آثار مثبت آن را همه خواهند دید./

پایان پیام

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید