» اخبار جدید » در صورت ادامه دار شدن نسل کشی صهیونیست ها، جنگ غزه تبدیل به جنگ دنیای اسلام با صهیونیست‌ها خواهد شد
اخبار جدید - تهران - جدیدترین اخبار - خاورمیانه - دولت - سیاست

در صورت ادامه دار شدن نسل کشی صهیونیست ها، جنگ غزه تبدیل به جنگ دنیای اسلام با صهیونیست‌ها خواهد شد

۸ آبان ۰۲ 10۰193

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم با بیان اینکه صهیونیست‌ها با فرسایشی کردن جنگ غزه در پی تخلیه انرژی افکار عمومی علیه خود در سطح جهان هستند، گفت: این اتفاق ممکن است به تولد تهدیدی جدید علیه اسرائیل منجر شود و آن شکل‌گیری یک «اربعین انتفاضه» در جهان اسلام با همکاری پیدا و پنهان نهادهای اطلاعاتی، نظامی و عملیاتی کشورهای منطقه و جوانان مسلمانان و حضور این جوانان در خط مقدم جنگ است. ‌
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

به گزارش«آسمانی نیوز» ؛ حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم و عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، درباره تحلیل و ارزیابی خود از تحولات غزه و پیش‌بینی خود از سرنوشت این جنگ و سناریوهای احتمالی گفت: تصمیم رژیم صهیونیستی و آمریکا در موضوع غزه تسخیر گام به گام و فرسایشی این منطقه است. آنها بر مبنای روانشناسی تبلیغاتی در پی عادی‌سازی تحولات اخیر فلسطین هستند. این دو در ابتدا برای اقدام به هجمه همه‌جانبه تحت فشار زیادی بودند و این به خاطر چند احتمال بود که مهمترین آن احتمال شکست و شکل‌گیری موج منفی گسترده در افکار عمومی بود، لذا در چند روز اخیر عملیات خود را به صورت زیگزاگی دنبال می‌کنند، به این صورت که یک شب بمباران و تهاجم گسترده و وحشتناک انجام می‌دهند و بعد یک دوره آرام را پی می‌گیرند و همزمان اعلام می‌کنند برپایه دیپلماسی تبادل گروگان‌ها را در دستور کار دارند.

وی در ادامه افزود: به عبارتی صهیونیست‌ها سعی می‌کنند همزمان اخبار دیپلماسی و جنگ را با هم منتشر کنند تا انرژی و هیجان منفی شکل‌گرفته علیه خود را در افکار عمومی به تدریج تخلیه نمایند. زیرا پیش‌بینی آنها این است که اگر جنگ فرسایشی شود، دیگر شاهد تظاهرات گسترده در نقاط مختلف جهان علیه اسرائیل نخواهیم بود و این راهپیمایی‌ها مقطعی و با جمعیت کمتر برگزار خواهد شد.

دلایل نگرانی آمریکا از حمله زمینی رژیم غاصب صهیونیستی به غزه

فلاحت‌پیشه اظهار کرد: البته اگر این سیاست ادامه پیدا کند و این راهپیمایی‌های ضد جنگ در کشورهای مختلف دنیا به مثابه یک تهدید علیه صهیونیست‌ها کاهش بیابد، می‌تواند زمینه‌ساز یک تهدید جدید علیه اسرائیل و شکل‌گیری یک «اربعین انتفاضه» در جهان اسلام شود و جوانان مسلمانان در قالب این اربعین انتفاضه سعی خواهند کرد به هر نحوی خود را به خط مقدم جنگ برسانند. به ویژه اینکه رفتار صهیونیست‌ها نوعی توهین و مقابله با دولت‌ها و سران کشورهای اسلامی است که یکی از مشخص‌ترین آنها توهین‌های آشکار به اردوغان و در سطح بالاتر به ۱۲۰ کشور رأی‌دهنده به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر آتش‌بس بشردوستانه فوری و توقف خصومت‌ها در غزه است.

تبعات منفی فرسایشی شدن جنگ برای اسرائیل

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ابراز کرد: به اعتقاد من اگر جنگ فرسایشی شود این امکان وجود دارد که نهادهای اطلاعاتی، نظامی و عملیاتی کشورهای منطقه که از نسل‌کشی صهیونیست‌ها ناراحت هستند و تحت فشار ملت‌های مسلمان خود نیز قرار دارند، این شرایط را به تدریج فراهم کنند تا جوانان مسلمانان خود را از نقاط مختلف به خط مقدم برسانند و آن موقع جنگ فلسطین تبدیل به جنگ دنیای اسلام با صهیونیست‌ها خواهد شد.

فلاحت‌پیشه با معنادار خواندن هشدار اردوغان مبنی بر اینکه ممکن است ما یک شب آنجا باشیم، گفت: دولت ترکیه با گروه‌های مختلف میلیشیایی نزدیک به خود ارتباط دارد. در عین حال گروه‌های مختلف اخوانی در ترکیه در کنار جمعیت‌های ضد اسرائیلی فعال در کشورهای اسلامی و عربی حضور دارند که همه اینها ظرفیت بالقوه جهان اسلام در مقابل اسرائیل محسوب می‌شوند.

وی یادآور شد: اسرائیل و آمریکا با یک تصمیم کاملاً یکجانبه، به شدت در حال سرکوب مردم غزه هستند و بمب‌هایی که در دو شب گذشته که بر سر مردم غزه می‌ر‌یزند، همان بمب‌هایی است که اسرائیلی‌ها سال‌ها از آمریکا درخواست می‌کردند تا علیه ایران بکار گیرند اما به آنها داده نشده بود و اکنون این بمب‌ها در اختیار صهیونیست‌ها قرار گرفته است. حتی برخی خلبان‌های آمریکایی در پروازهای شبانه اخیر علیه غزه حضور دارند و این باعث می‌شود که دولتمردان کشورهای اسلامی و مردم مسلمان منطقه شرایطی را شکل دهند که انحرافات پیشین دنیای اسلام را در مواجهه با تحولات جهان اسلام جبران کند. زیرا در گذشته خیلی از انرژی‌های شکل‌گرفته در جهان اسلام در قالب گروه‌های تکفیری و افراطی منحرف شد اما الان تنها انرژی خالص و واقعی ایجاد شده در جهان اسلام، بعد از سال‌ها، علیه نسل‌کشی فلسطینی‌ها توسط صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها است.

شکل‌گیری اربعین انتفاضه و خارج شدن مدیریت جنگ از دست آمریکا

استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: در این میان حتی اگر دولت‌های اسلامی حاضر نشوند به صورت علنی با ملت‌های خود همراهی کنند و تنها به شعار و مواضع اعلامی علیه اسرائیل و آمریکا بسنده کنند اما امکان عملیاتی لازم را برای جمعیت‌های مسلمان برای حضور در مرزها و خط مقدم جنگ فراهم می‌کنند و در آن وضعیت مدیریت تحولات از دست آمریکا و اسرائیل خارج می‌شود. لذا اگر این اربعین انتفاضه‌ با همراهی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشورهای اسلامی به سمت خط مقدم شکل بگیرد، اسرائیل در یک وضعیت بسیار دشوار قرار می‌گیرد.

وی افزود: دولت‌های اسلامی می‌دانند اگر اسرائیل در این جنگ پیروز شود، داعیه‌دار تحولات سیاسی و نظامی آینده می‌شود و این خطری است که همه کشورهای اسلامی را تهدید می‌کند. لذا شاهد یک همکاری و همراهی پیدا و پنهان بین دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و سیاستمداران کشورهای اسلامی با جوانان مسلمانان هستیم و این اربعین انتفاضه‌ و سوق یافتن آن به سمت خط مقدم، سیاست صهیونیست‌ها برای کشتار تدریجی فلسطینی‌ها را با شکست مواجه خواهد کرد.

اشتباه بزرگ آمریکا با ورود مستقیم در جنگ

فلاحت‌پیشه درباره تغییرات رویکرد و سیاست‌های آمریکا در این جنگ، از مخالفت با حمله زمینی اسرائیل به غزه تا همراهی و مدیریت این جنگ گفت: آمریکایی‌ها علاوه بر مدیریت اطلاعاتی و امنیتی این جنگ، فرماندهی جنگ کماندویی را همراه با حضور خلبانان خود در عملیات هوایی برعهده دارند. به عبارتی آمریکا به طور مستقیم وارد جنگ شده و این بزرگترین آسیب را به سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا وارد می‌کند که چیزی شبیه شکست فرانسه و انگلستان در جنگ سوئز در سال ۱۹۵۶ میلادی است که موجب فرار آمریکا از منطقه می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح تبعات منفی تداوم حضور آمریکا در جنگ برای دولت بایدن گفت: در این وضعیت کشورهایی مانند چین و روسیه نیز انگیزه‌های عملیاتی و لجستیکی لازم را برای حضور مخفی در این جنگ پیدا می‌کنند و حتماً روس‌ها تلاش می‌کنند در اینجا انتقام اوکراین را از آمریکایی‌ها بگیرند. اینها اتفاقات و تحولاتی است که در سیاست‌ها و طراحی‌های یکجانبه نتانیاهو ـ بایدن نادیده گرفته شده بود.

وی با تأکید بر ضرورت همراهی عملیاتی بهتر در بین سران کشورهای اسلامی گفت: این همان اتفاقی است که در تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل رخ داد و کشورهای اسلامی به رغم اختلافات بر سر برخی بندها اما تقریباً همگان به آن رأی مثبت دادند. الان هم در عرصه سیاسی و آینده این تحولات اختلافاتی میان کشورهای اسلامی وجود دارد اما وقتی که موضوع اصلی و مهم، نسل‌کشی فلسطینی‌ها است این همراهی و همگرایی باید میان دولت‌های اسلامی شکل بگیرد و کشورهای اسلامی باید در مقابل این نسل‌کشی آشکار یک موضع عملیاتی هماهنگ در کنار موضع‌گیری سیاسی نیز اتخاذ کنند.

ارزیابی رویکرد سیاسی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران

فلاحت‌پیشه درباره نوع کنشگری و موضع‌گیری‌های جمهوری اسلامی در قبال این قضایا تاکنون گفت: جمهوری اسلامی ایران باید سیاست توأم باجاذبه را در پیش بگیرد تا بتواند کشورهایی را هم که تا امروز مواضع و مسیر سیاسی متفاوتی در قبال فلسطین داشتند، به گونه‌ای با یک تفسیر موسع و فراگیر از تحولات فلسطین با خود همراه کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پایان با تأکید بر اینکه در تحولات امروز فلسطین هیچ کشوری نباید دنبال رهبری تحولات باشد، گفت: رهبران امروز تحولات فلسطین همان کودکانی هستند که نباید کشته می‌شدند و کشته شوند و این مسئله مهمی است که باید مدنظر همه کشورها از جمله کشورهای اسلامی قرار بگیرد. توجه به این امر اساسی باعث کاهش اختلافات و افزایش همگرایی میان کشوهای اسلامی در موضوع غزه و فلسطین می‌شود.

انتهای پیام/

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید