» سیاسی » امنیت ملی » در مورد پالایشگاه بیرجند داده‌ای ندارم که بگویم خرابکاری صورت گرفته، ممکن است سهل‌انگاری، خطای انسانی و یا معیوب بودن تجهیزات در میان باشد
امنیت ملی - جدیدترین اخبار - خراسان رضوی - دولت - سیاست - مجلس شورای اسلامی

در مورد پالایشگاه بیرجند داده‌ای ندارم که بگویم خرابکاری صورت گرفته، ممکن است سهل‌انگاری، خطای انسانی و یا معیوب بودن تجهیزات در میان باشد

۲۵ آذر ۰۲ 5۰74

یک عضو کمیسیون انرژی گفت: در مورد پالایشگاه بیرجند داده‌ای ندارم که بگویم خرابکاری صورت گرفته، ممکن است سهل‌انگاری، خطای انسانی و یا معیوب بودن تجهیزات در میان باشد.

به گزارش «آسمانی نیوز» ؛ فریدون عباسی ، درباره اتفاقات چند وقت اخیر در پالایشگاه‌های کشور در پاسخ به این‌که آیا زیر ساخت‌ها دارای مشکل است، گفت: کلاً حوادث صنعتی اجتناب‌ناپذیر هستند چراکه که ممکن است عملکرد نامطلوبی در آن صنعت به وجود آمده باشد.

این عضو کمیسیون انرژی ادامه داد: حالا این عملکرد ناشی از چیست؟ می‌تواند خطا در طراحی باشد. می‌تواند مشکل در مجوزها و پروانه‌های کارخانه‌ها باشد؛ این‌خطاها هست. از سوی دیگر اشکالات می‌تواند در انتخاب تجهیزات باشد؛ یعنی تجهیزات انتخاب شده دارای استاندارهای لازم نبوده است.

وی با اشاره به این که از طرفی دیگر خطای انسانی، خطای مدیریتی و خرابکاری هم ممکن است باشد؛ یعنی حتی ممکن است همه چیز درست باشد ولی خرابکاری اتفاق بیفتد، عنوان کرد: آیا باید بگوییم چیزی نیست و امنیت همیشه برقرار است و هیچ جا خدشه امنیتی نداریم؟ خیر، نمی‌شود این را گفت؛ چراکه ما در گذشته ترور هم داشتیم؛ ولی آیا بگوییم امنیت ما ضعیف بوده‌ است؟ خیر هجمه دشمن زیاد بوده، مملکت وسیع است. بالاخره از صد حمله‌ای که دشمن می‌خواسته انجام دهد و از آن‌ها جلوگیری شده یکی، دو مورد هم اتفاق افتاده است.

عباسی با بیان این‌که خرابکاری صنعتی و خرابکاری‌های غیرصنعتی می‌تواند اتفاق بیفتد، اظهار داشت: یعنی این‌که نفوذی وجود داشته باشد و مواد منفجره را به حوزه صنعت بیاورد، چگونه؟ یا با خرابکاری فشار را بالا ببرد، شیری که بسته است را باز کند. مسیر سیالی را تغییر دهد. این‌ دست اتفاقات چیزی است که در همه کشورها می‌تواند اتفاق بیفتد.

وی یادآور شد: در ابتدای صحبتم گفتم بعضی موارد اجتناب ناپذیر است، برای چه؟ برای این‌که هرچه ایمنی و استاندارد به کار ببریم؛ ما که نمی‌توانیم به مردم خودمان سخت بگیریم بگوییم گزینش‌ها سخت باشد. مردم شغل می‌خواهند، می‌بینند طرف تخصص دارد خیلی سخت نمی‌گیرند که آیا ممکن است طرف وابسته به جایی باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حال در طول زمان ممکن است شخصی به دلیل نارضایتی‌هایی که برایش به وجود می‌آید، مشکلات خانوادگی و یا تبلیغات دیگران جذب و به یک عنصر خرابکار تبدیل شود. خرابکار حتما بمب نمی‌گذارد، گاهی می‌آید خرابکاری صنعتی می‌کند، یعنی آموزش می‌بیند برق را دستکاری کند، آب را دستکاری کند، فشار گاز را بالا و پایین کند.

وی تاکید کرد: وقتی کشور بزرگ است و شما رو به پیشرفت هستید و یک عده هم می‌خواهند جلوی شما را بگیرند، خرابکاری صنعتی ممکن اتفاق بیفتد.

این عضو کمیسیون انرژی بیان کرد: البته در مورد پالایشگاه بیرجند داده‌ای ندارم که بگویم خرابکاری صورت گرفته، ممکن است سهل‌انگاری، خطای انسانی و یا معیوب بودن تجهیزات در میان باشد.

وی درباره این‌که آیا حادثه بیرجند در کمیسیون انرژی بررسی خواهد شد، گفت: ان‌شاالله مسئله‌اش به کمیسیون می‌آید و اعضای کمیسیون از مسئولان وقت گزارشی می‌خواهند.

انتهای پیام/

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید