» اخبار جدید » دولت نباید رقیب جدی بخش خصوصی باشد/دولت به جای تصدی‌گری در اقتصاد باید به دنبال مدیریت باشد
اخبار جدید - البرز

دولت نباید رقیب جدی بخش خصوصی باشد/دولت به جای تصدی‌گری در اقتصاد باید به دنبال مدیریت باشد

۹ مرداد ۰۲ 0۰28

عضو هیات مدیره جامعه خبری تحلیلی بهارستان آنلاین مهمترین مشکل اقتصادی کشور را به نقش دولت در اقتصاد مربوط دانست ؛ و خاطر نشان کرد: بر اساس آمارهای اعلام شده سهم دولت در اقتصاد کشور ۸۰ درصد برآورد شده است که بیش از نیمی از شرکت‌های اقتصادی موجود در کشور یا دولتی هستند و  یا به نحوی در ارتباط با دولت و اصطلاحا خصولتی هستند.

به گزارش «بهارستان آنلاین» ؛ لیلا یادگاری با تاکید بر اینکه  نقش دولت در اقتصاد مکمل بخش خصوصی نیست بلکه جایگزین و رقیب بخش خصوصی است؛ تصریح کرد: دولت رقیب بسیار توانمندی است و شرایط رقابت منصفانه وجود ندارد چون دولت هم سیاست‌گذاری می‌کند و قانونگذار است هم تصدی دارد .

عضو هیأت مدیره جامعه خبری تحلیلی بهارستان آنلاین با تاکید بر اینکه باید به دنبال راه حل برای حل مشکلات اقتصادی کشور بود؛ گفت: متاسفانه دیدگاه علمی برای مدیریت مسائل اقتصادی در کشور وجود ندارد و دولت به جای تصدی‌گری در اقتصاد باید به دنبال مدیریت باشد و این مدیریت باید به شیوه حمایت از بخش‌های خصوصی و حمایت از روابط اقتصادی و تجاری و تعدیل تنش ها صورت گیرد.

یادگاری  با تاکید بر اینکه مشکل تورم را بدون حل مشکل کسری بودجه نمی‌توان حل کرد؛خاطرنشان کرد: امروز در کشور مشکل کسری بودجه را نمی‌شود بدون حل مشکل نظامات بازنشستگی و نظام قیمت گذاری انرژی و حل مسئله نظام یارانه‌ای حل کرد و همه این‌ها را نمی‌توان بدون حل مسئله نظام حمایتی حل کرد. بنابراین حل مسائل اقتصادی به کمک همه کابینه دولت نیازمند است. به همان اندازه که وزیر کشور مسئولیت دارد وزیر اقتصاد هم مسئولیت دارد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه دولت باید در تعیین استانداران دقت لازم را داشته باشد؛ اظهارکرد: نتیجه گیری انتخاب استانداران  با نگاه امنیتی و سیاسی و یا با نگاه اقتصادی و آنهم در شرایط تحریم های ظالمانه هر کدام دارای بازتعریف های مخصوص به خود است از این رو وزیر خارجه همان اندازه حرفش در بازار ارز اثرگذار است که رئیس بانک مرکزی لذا هماهنگی کل کابینه باید مد نظر دولت سیزدهم باشد.

عضو هیأت مدیره جامعه خبری تحلیلی بهارستان آنلاین با تاکید بر اینکه دولت نباید مداخله در قیمت‌گذاری ها داشته باشد؛ تصریح کرد: ما اگر مروری به تجربه دهه ۵۰ و تجربه سال‌های بعد از انقلاب را در قیمت‌گذاری داشته باشیم به خوبی می توانیم مشاهده کنیم که متاسفانه در اجرای همه این روش‌ها شکست خورده ایم.

یادگاری در پایان تک نرخی کردن نرخ ارز را عامل مهمی برای رونق یافتن صادرات به عنوان منبع مهم ارزی برشمرد و گفت: باید یک نرخ ارز اعلام شود و نرخ های چندگانه یکسان سازی شود تا بتواند ملاک تصمیم گیری برای صادرات واردات باشد چراکه چند نرخی بودن بازار، ایجاد رانت می‌کند ولی اگر نظام تک نرخی اجرا شود جلوی رانت را می‌گیرد و زمینه برای بخش‌های واقعی اقتصاد که یکی ازآنها بخش خصوصی است و به دنبال انگیزه برای سرمایه‌گذاری است فراهم می شود.

انتهای پیام/

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید