» اخبار جدید » رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها خبر داد؛دولت قبول کند تعداد نمایندگان مجلس افزایش می یابد؟
اخبار جدید - جدیدترین اخبار - دولت - سیاست - سیاسی - یزد

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها خبر داد؛دولت قبول کند تعداد نمایندگان مجلس افزایش می یابد؟

۲۹ مرداد ۰۲ 2۰142

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح اصلاح جدول حوزه های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آنها در دستور کار مجلس یازدهم قرار گرفته است و مهمترین هدف آن افزایش ۴۰نفری نمایندگان مجلس است؛ تصریح کرد: بیش از ۲دهه است که افزایش تعداد نمایندگان مجلس رخ نداده و این امر که به‌خوبی در اصول قانون اساسی گنجانده شده است و الآن ۲۴سال یعنی بیش از ۲دهه است که این اتفاق نیفتاده است.

به گزارش جامعه خبری تحلیلی «بهارستان آنلاین» ؛ محمدصالح جوکار با تاکید بر اینکه اصل۶۴ قانون اساسی اجازه افزایش تعداد نمایندگان مجلس را داده است؛خاطرنشان کرد:  قانون اساسی که نباید روی زمین بماند. مجلس باید اهتمام خودش را داشته باشد. براساس اصل۶۴ قانون اساسی هر ۱۰سال یک‌بار بنا به تعداد جمعیت و مسائل مختلف اجتماعی و سیاسی می‌توان به تعداد نمایندگان مجلس اضافه کرد. الآن ۲۴سال یعنی بیش از ۲دهه است که این اتفاق نیفتاده است. افزایش تعداد نمایندگان مجلس به‌خوبی در اصول قانون اساسی گنجانده شده است؛ دلایل و فلسفه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه این سال‌های جمعیت برخی از حوزه‌های انتخابیه افزایش پیدا کرده است یا تقسیمات سیاسی کشور باعث شده است که حوزه‌های انتخابیه به هم بریزد؛گفت: همچنین پراکندگی‌هایی که ایجاد شده است، این ضرورت را ایجاب کرده است که هم حوزه‌های انتخابیه اصلاح شود و هم تعداد نمایندگان برخی حوزه‌ها افزایش پیدا کند. هر دو جهتش ضرورت دارد. وزارت کشور می‌تواند تقسیمات کشوری را تا سطح دهستان در حوزه‌های انتخابیه اعمال کند ولی از دهستان به بالا برعهده مجلس است. مجلس باید تصمیم‌گیری کند.

 رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس در ادامه گفت: این دولت‌ها هستند که باید لایحه به مجلس بیاورند تا هم حوزه‌های انتخابیه را اصلاح کنند و هم افزایش نمایندگان مجلس را دنبال کنند. این اصلاحات و افزایش باید در راستای تامین و پاسداشت حقوق مردم باشد.

جوکار در پاسخ به این پرسش که نگاه دولت به‌عنوان مجری انتخابات و مسئول تقسیمات کشوری به بحث افزایش تعداد نمایندگان مجلس چیست؟گفت: دولت‌ها از جمله دولت سیزدهم مخالف هستند. من نمی‌دانم علت مخالفت چیست؟ ما در سفر استانی آقای رئیسی رئیس‌جمهور به استان یزد مفصل با ایشان صحبت کردیم که دولت مخالفتی با این موضوع نکند و بگذارند این طرح تصویب شود. الآن ۶شهرستان یک نماینده دارد و ممکن است یک شهرستان ۲نماینده داشته باشد. این ظلم است، عادلانه نیست.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این طرح امروز یکشنبه ۲۹شهریورماه در صحن مطرح می‌شود و امیدوارم نمایندگان عزیز رای بدهند و دولت هم موافقت و همراهی کند تا تصویب شود و حوزه‌های انتخابیه‌ای که از لحاظ جمعیت و پراکندگی جمعیت در شرایط خاصی به سر می‌برند، افزایش نماینده داشته باشند؛ گفت: در برخی حوزه‌های انتخابیه یک شهرستان از یک استان و شهرستانی از استانی دیگر با هم هستند یا یک بخش از یک شهرستان در حوزه انتخابیه دیگر قرار گرفته است؛ اینها باید اصلاح شوند تا مردم از سردرگمی خارج شوند و بدانند اگر جزو تقسیمات کشوری در حوزه خاصی هستند، تکلیف‌شان روشن شود. این‌طور نباید باشد که نماینده از یک جا باشد و تقسیمات کشوری از جای دیگر باشد. این کلیات طرح است که فردا در صحن مطرح می‌شود و تعیین تکلیف می‌شود.

وی همچنین درباره اینکه چرا این بحث در قالب اصلاح قانون انتخابات مجلس که اخیرا به تصویب رسید، گنجانده نشد؟اظهار کرد:  اصلاح حوزه انتخابیه با قانون انتخابات فرق می‌کند. قانون انتخابات فرآیند انتخابات را بررسی می‌کند ولی این تصمیم جزو تغییرات حوزه انتخابیه است. طرح طرح اصلاح جدول حوزه های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آنها شامل بیش از ۲۰استان است که درباره یکایک آنها بحث شده است و نیاز به طرح جداگانه‌ای داشت.

 رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکهاین طرح ۲سال و نیم است که از کمیته رسیدگی‌کننده به کمیسیون شوراها و امور داخلی آمده است و ۶ماه است که در نوبت صحن است. به این شکل نبوده که ما دیروز به فکر چنین طرحی افتاده باشیم؛گفت:  وظیفه دولت است برای اصلاح حوزه‌های انتخابیه لایحه بدهد تا مجلس تصویب کند. اصلاح حوزه‌های انتخابیه مجلس از دهستان به بالا در حوزه اختیارات مجلس است. قبلا دولت‌ها لایحه می‌آوردند ولی این دوره نشد. به همین علت خود نمایندگان طرح دادند.

جوکار در پایان خاطرنشان کرد: وزارت کشوری نظری در این خصوص نداشته است. با نماینده دولت صحبت کردیم ولی جواب آنها مثبت نبود. ما امیدواریم مخالفتی نکنند و بگذارند تصویب شد و حق و حقوق مردم از بین نرود.

انتهای پیام/

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید