» اقتصاد » سپردن نرخ ارز و دلار به توافق در بازار یعنی اجازه دادن به دشمن برای استفاده از این ابزار علیه کشورمان
اقتصاد - اقتصادی - قوه قضائیه

سپردن نرخ ارز و دلار به توافق در بازار یعنی اجازه دادن به دشمن برای استفاده از این ابزار علیه کشورمان

۹ اسفند ۰۱ 0۰34

یک کارشناس مسائل اقتصادی تعدیل بانک خصوصی، حذف خلق اعتبار در نظام بانکی، حذف بازار ثانویه در بازار را نیز ازجمله راهکارهای حل مشکل گرانی ها دانست و اظهار کرد: در ضمن تا مردم آرامش روانی پیدا نکنند نمی توانیم مقابل رفتار تورمی آنها را بگیریم، در حال حاضر آرامش روحی بین عوامل عرضه و تقاضا وجود ندارد و در مسابقه تورم قرار داریم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «آسمانی نیوز» ؛ بهنام ملکی با بیان اینکه پدیده تورم رفتاریست و نه مکانیکی، گفت: به این معنی که برخلاف تصور یرخی و یا اکثریت اقتصاددانان که تصور می کنند رابطه یک به یک بین حجم نقدینگ و تورم وجود دارد نیست.

وی ادامه داد: حرکت تشدید کننده قیمت‌ها در بازار آغاز می شود و در عمل تمام مردم را می‌تواند به تبع آن به دنبال خود بکشد، به تعبیری مسابقه تورمی شکل میگیرد به این ترتیب که همه تصور می کنند چون قیمت ها در حال افزایش است آنها نیز باید واکنش نشان دهند تا از این مسابقه عقب نمانند.

ملکی یک از پیشقراولان ایجاد تورم و در واقع جرقه زن این این خرمن را بخش غیر مولد اقتصاد عنوان کرد و افزود: نقدینگی اقتصاد دست بخش بخش غیرمولد و دلالان است که البته فعالیت آنها منجر به تولید کالاها نمی شود این عده افراد ثروتمند، سکولار و‌میدان دار اقتصادی هستند و موج آفرینی می کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: چنین افرادی روی رفتار مردم نیز تاثیر گذاشته و آنها را هم دچار تلاطم می کنند تا قدرت خریدشان را از دست ندهند ، در نتیجه ناجار هستند پول خود را به کالاهای ولو مصرفی مانند سکه، ارز، خودرو، مسکن و … صرف کنند تا به این ترتیب قدرت خریدشان پایین نیاید.

وی راهکار چنین مشکلی را در این دانست که باید در جهت عکس رفتار آنها حرکت کرد و بعنوان مثال پیمان سپاری ارز در اقتصاد کشورمان پیاده شود، چرا که ارز ابزار دشمن است و در این شرایط جنگ اقتصادی سپردن نرخ ارز و دلار به توافق در بازار یعنی اجازه دادن به دشمن برای استفاده از این ابزار علیه کشورمان است.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: با پیمان سپاری ارز به طور کلی نقل و انتقالات تحت کنترل دولت در آید؛ این یکی از اقدامان اساسی ناشی از میدان داری در این زمینه خواهد بود.

وی در عین حال راه اندازی نهضت ملی توقف تورم را یکی دیگر از راهکارهای موجود برای حل موضوع روند صعوی قیمت ها عنوان کرد و گفت: تمام نهادها با هم مردم را به این نهضت دعوت و این باور را ایجاد کنند که اگر مردم از یکطرف نقش تولید کننده کالا و از طرف دیگر هم نقش مصرف کننده دارند، این باور را ایجاد کنیم که هیچ کسی قیمت ها را افزایش ندهد در چنین صورتی دیگر نیازی به افزایش قیمت کالاها نخواهد بود.

ملکی اظهار کرد : همچنین باید یکسری اقدامات دیگر را در کنار این موضوع انجام داد بعنوان مثال دولت سیاست های تعرفه و ابزار تعرفه ای را بکار گیرد تا به این ترتیب اثرات افزایش قیمت کالاهای وارداتی در اقتصاد محو و خنثی شود. از همین ابزارهای تعرفه ای نیز اسنفاده شود تا قدرت خرید صادرکنندگان نیز در بازار خارجی به صورتی با این ابزار تعدیل شود.

وی در ادامه اقدامات دیگر از جمله تعدیل بانک خصوصی، حذف خلق اعتبار در نظام بانکی، حذف بازار ثانویه در بازار را نیز از دیگر راهکارهای حل مشکل گرانی ها دانست و اظهار کرد: تا مردم آرامش روانی پیدا نکنند نمی توانیم مقایل رفتار تورمی آنها را بگیریم، در حال حاضر آرامش روحی بین عوامل عرضه و تقاضا وجود ندارد و در مسابقه تورم قرار داریم.

انتهای پیام

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید