» استان ها » آذربایجان شرقی » عضو هیات تحقیق و تفحص دریاچه ارومیه خبر داد : وضعیت دریاچه ارومیه نگران کننده است
آذربایجان شرقی - اجتماعی - اخبار جدید - جدیدترین اخبار - دریاچه ارومیه - دولت

عضو هیات تحقیق و تفحص دریاچه ارومیه خبر داد : وضعیت دریاچه ارومیه نگران کننده است

۹ شهریور ۰۲ 0۰142

نماینده مردم ارومیه گفت: دریاچه ارومیه خشک نشده، ولی ظرفیت آن کاهش پیدا کرده است که علت این اتفاق هم گرمای زیاد و تبخیر آب دریاچه است.

به گزارش «آسمانی نیوز» ؛ سید سلمان ذاکر با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد: در حال حاضر آب دریاچه ارومیه در کمترین مقدار خود است که این وضعیت نگران کننده است. در طول سه سال گذشته ۱۳۰۰ میلیارد هزینه شده که تا وقتی پروژه‌های انجام شده به نتیجه برسد زمان لازم است، چون همان مقداری که دریاچه خشک شد به همان مقدار هم طول می‌کشد که پرآب شود.

این عضو هیات تحقیق و تفحص دریاچه ارومیه با تاکید بر این‌که باید فرهنگ و نهضت برای دریاچه ارومیه وجود داشته باشد، اضافه کرد: مشکل بودجه‌ای برای احیای دریاچه ارومیه وجود ندارد این‌که دریاچه ارومیه بیشتر خشک شده به خاطر کاهش نزولات آسمانی است؛ ظرفیت نرم آب دریاچه ارومیه باید ۱۴ میلیارد مترمکعب باشد که اکنون به یک میلیارد مترمکعب رسیده از پارسال تاکنون ظرفیت آن دو میلیارد مترمکعب کم شده که به خاطر تبخیر آب است. نزدیک به ۱۶۰ میلیون مترمکعب آب از رودخانه زاب منتقل شد، اما به خاطر گرمای آب تبخیر شد.

ذاکر با بیان این‌که رئیس جمهور توجه ویژه‌ای به دریاچه ارومیه دارد، تصریح کرد: باید از راهکار‌های اساسی همچون انتقال آب از دریای خزر، عمان و وان ترکیه آبیاری قطره‌ای و رعایت الگوی کشت استفاده کرد تا بتوان کار اساسی برای دریاچه انجام داد.

وی در پایان با بیان این‌که هیات تحقیق و تفحص از دریاچه ارومیه ادامه دارد، تصریح کرد: ما در هیات نحوه هزینه کرد اعتبارات تخصیص داده شده برای احیای دریاچه ارومیه را بررسی می‌کنیم. کار احیای دریاچه معطل مانده بود که همین باعث از دست دادن زمان شده است.

انتهای پیام/

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید