» اقتصادی » عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح کرد: مرزهای قانونی ما با افغانستان همان مرزهای تعریف شده است
اقتصادی - جدیدترین اخبار - دولت - سیاست - سیستان و بلوچستان - مجلس شورای اسلامی

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح کرد: مرزهای قانونی ما با افغانستان همان مرزهای تعریف شده است

۲۴ مرداد ۰۲ 3۰116

نماینده مردم زاهدان گفت: ساخت خط انتقال آب از دریای عمان از حدود یک سال قبل از چابهار به سمت سیستان و بلوچستان و شهرهای اطراف آغاز شده است. یک هفته پیش ساخت این خط انتقال از زاهدان به سمت چابهار نیز افتتاح شد تا از ۲طرف خط انتقال سریع‌تر به هم برسد.

به گزارش «آسمانی نیوز» ؛ فداحسین مالکی نماینده زاهدان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیرامون بازدید هیات فنی ایران از رودخانه‌ منتهی به سد کرجی در افغانستان و طرح برخی مسائل مرزی در ارتباط با دیوار امنیتی میان ایران و افغانستان در طول مرزها گفت: هیچ اتفاقی نیفتاده است. مرزهای قانونی ما با افغانستان همان مرزهای تعریف شده است. اگر بحث دیوار را هم مطرح می‌کنند، این دیوار چندین سال جلوتر به دلایلی ساخته شده است. اصل مرز ما دیوار نیست. میل‌های مرزی ما مشخص است و اخیرا هم قرار است فنس‌کشی آن شروع شود. نه دولت افغانستان و نه دولت دیگری نیز ادعایی در این خصوص ندارد.

وی درباره بحث زمین‌های کشاورزی مابین دیوار و میل مرزی؛ گفت: دیوار در اختیار مرزبانان ماست. در عین حال بعد از دیوار به سمت مرز، مقداری زمین کشاورزی متعلق به ایران است که آنها هم تا نقطه صفر مرزی در اختیار مرزبانان ایرانی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به این پرسش که آیا زمین‌هایی که در این فاصله هستند از مردم سلب اختیار شده‌اندیا خیر؟گفت: بله در این فاصله زمین‌هایی وجود دارد ولی این زمین‌ها مال کشاورزان خودمان است. کشاورزان ما با نظر مرزبانی به آنجا می‌روند، کارشان را انجام می‌دهند و برمی‌گردند.

مالکی با تاکید بر اینکه هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است. این دیوار چندین سال قبل ساخته شده است و آقایان به دلایلی در آن زمان تصمیماتی گرفتند که می‌توانستند آن دیوار را نسازند؛ خاطرنشان کرد:  اگر قرار بود دیواری هم ساخته شود باید روز نقطه صفر مرزی ساخته می‌شد. این دیوار به هر دلیلی ساخته شده است ولی زمین‌هایی که پشت دیوارهاست مالی کشاورزان ایرانی است و هیچ مانعی از طرف کسی وجود ندارد. تازه همان قسمت مرزی که نقطه صفر مرزی است نیز قرار است فنس‌کشی شود.

نماینده زاهدان با بیان اینکه زمین‌ها با وجود دیوارکشی قابل استفاده هستند و تا زمانی که آب بوده، در آنجا کشاورزی می‌شده است و مقبره برخی شهدای عزیزمان هم آن طرف دیوار است؛ اظهار کرد: البته الآن متاسفانه دیگر آب نیست. اگر آب باشد کشاورزان تردد می‌کنند و کلا آن تکه مرز در کنترل مرزبانی و ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

وی درباره اینکه فاصله دیوار تا میل مرزی می‌توانست کوتاه‌تر باشد. چرا اینگونه ساخته شده است؟گفت: ساخت دیوار به این شکل با تصمیم داخل بوده است و افغانستان نقشی در آن نداشته است و این تصمیماتی بوده که در همان زمان گرفته شده تا دیوار در این قسمت ساخته شود، در حالی که می‌توانست در نقطه صفر مرزی ساخته شود. ممکن است برخی ملاحظات امنیتی ممکن شده باشد تا دیوار در فاصله متفاوتی از مرز ساخته شود. در عین حال هیچ مانعی برای تردد کشاورزهای ما چه آن زمان که آب بود و چه الآن که نیست، وجود ندارد. آنجا هیچ مقام افغانستانی مدعی نبوده است و نیست. خط مرزی و میل مرزی کاملا در آنجا مشخص استو  ادعای شبکه‌های فارسی زبان که ایران خاک خود را فروخته است، بی‌ربط است.

عضو کمیسیون امنیت ملی درباره بازدید هیات فنی ایرانی از سد کجکی افغانستان و سرشاخه‌های رود هیرمند گفت: هنوز نتیجه مشخص نشده است. به‌رغم اینکه هیاتی هم اعزام شد ولی افغان‌ها خیلی تمایل ندارند که هیات ایرانی بازدیدی داشته باشد. در عین حال تاکید کمیساریای آب ایران این است که از آب پشت سد کجکی بازدید کنند، هرچند اعتقادمان بر این است که در این فرصت، طالبان کارهایی انجام داده است تا بخشی از آب‌های پشت سد کجکی را به انهار اطراف سد است جاری کند؛ این آب به کشتزارهای محصولات کشاورزی و حتی کشت خشخاش می‌رود و آنجا استفاده می‌شود و شاید یکی از علت‌هایی که اجازه نمی‌دهند هیات ایرانی از سد کجکی بازدید کند همین است.

نماینده مردم زاهدان در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود فقط اجازه بازدید از رودخانه داده شده است نه سد کجکی؟ و چطور ممکن است که آب رودخانه کم باشد ولی سر آب کافی داشته باشد؟گفت: ایران مدت‌هاست که تقاضا کرده است ولی افغان‌ها دیر اجازه دادند. طالبان اگر می‌خواست حسن همجواری خودش را نشان دهد می‌بایست همان زمان که ایران تقاضا کرد، اجازه بازدید از سد کجکی را به ایران می‌داد. ما خبر داریم که درصد بالایی از آب انباشته پشت سد کجکی توسط انهاری که خیلی سریع ساخته‌اند به زمین‌های کشاورزی می‌رود و این خلاف آن چیزی است که در مقررات بین‌المللی وجود دارد.

مالکی در ادامه تاکید کرد : طبق قواعد بین‌المللی آن مقدار آبی که آنها باید به ایران بدهند، باید در اختیار ایران قرار گیرد. ایران به هر طریقی خواست آب را به مرزهای خودش منتقل می‌کند. حالا این انتقال ممکن است زمینی باشد یا خط انتقال آب ساخته شود.

نماینده مردم زاهدان درباره  اینکه گفته می‌شود ۶۰۰کیلومتر مسیر آب از سدکجکی تا ایران است و در این بستر از دست می‌رود، درست است؟گفت: مسیر طولانی است ولی همیشه همین مسافت بوده است و آب هم می‌آمده است. مهم این است که مقدار آب مورد نیاز ما پشت سد وجود دارد و طالبان باید صادقانه بگویند این آب در اختیار ایران است تا ایران به هر طریق خط انتقال آب را دنبال کند و آب را به مرزهای خودش منتقل کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی درباره  حل فوری‌تر مشکلات آب در مناطق مرزی سیستان؛ گفت:علاوه بر اینکه بحث حقابه را دنبال می‌کنیم، ساخت خط انتقال آب از دریای عمان از حدود یک سال قبل از چابهار به سمت سیستان و بلوچستان و شهرهای اطراف آغاز شده است. یک هفته پیش ساخت این خط انتقال از زاهدان به سمت چابهار نیز شروع شد و به اتفاق وزیر صنایع در آنجا، خط رسما افتتاح شد تا از ۲طرف خط انتقال سریع‌تر به هم برسد. آقای وزیر قول دادند که با فراهم آوردن امکانات حدود یک سال تا یک سال و نیم دیگر خط انتقال آب از چابهار به مرکز استان سیستان و بلوچستان می‌رسد. خط انتقال آب از چابهار به زاهدان در مسیر خودش کل شهرهای استان را دربرمی‌گیرد و از ایرانشهر، بزمان، دلگان، فنوج، سراوان و خاش به زاهدان می‌رسد و از منطقه سیستان به مشهد می‌رود.

مالکی در پایان درباره تاسیسات آب‌شیرین‌ چابهار گفت: اخیرا از تاسیسات آب شیرین‌کن هم به اتفاق وزیر صمت بازدید به عمل آمد. این دستگاه‌های با تکنولوژی جدید ساخته شده  است که سریع می‌تواند آب دریا را تبدیل به آب شرب کند و آن را منتقل کند. این تاسیسات نیز در حال ساخت است.

انتهای پیام/

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید