» سیاست » آیت الله علیرضا اعرافی » مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در دیدار جمعی از رایزنان فرهنگی :حوزه برای پاسخ‌گویی به نیازهای عرصه بین الملل کاستی‌های شدیدی دارد که باید تمام آن‌ها رفع شود
آیت الله علیرضا اعرافی - اخبار جدید - جدیدترین اخبار - دولت - سیاست

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در دیدار جمعی از رایزنان فرهنگی :حوزه برای پاسخ‌گویی به نیازهای عرصه بین الملل کاستی‌های شدیدی دارد که باید تمام آن‌ها رفع شود

۳۰ شهریور ۰۲ 3۰100

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این که رایزنان فرهنگی باید از خصوصیاتی از جمله باور، امید، شور و هیجان برخوردار باشند، گفت: اگر بخواهیم رساندن پیام اثرگذار باشد، باید از این خصوصیات برخوردار باشیم.

به گزارش «آسمانی نیوز »، حضرت آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار با جمعی از رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: باتوجه به اینکه در ماه ربیع الاول قرار داریم، شایسته است در این ماه ابعادی از سیره بین المللی رسول خدا(ص) را مطرح کنیم.

وی با اشاره به اینکه پیوست بین المللی و رویکرد جهانی از ابتدای روزهای آغازین رسالت رسول خدا(ص) آغاز شد، مطرح کرد: همان طور که در طبع رسالت رسول خدا(ص) و دین اسلام جهانی بودن وجود داشت، راهبردهای دعوت رسول خدا(ص) نیز بر اساس نگاه جهانی تنظیم شد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حتی در سخت‌ترین شرایط سال‌های آغازین بعثت نگاه و افق فعالیت رسول خدا(ص) جهانی بود، عنوان کرد: اگر بخواهیم وارد ریز کار عملیات بین المللی رسول خدا(ص) شویم، می‌توانیم فهرستی را آماده کنیم.

وی با اشاره به اینکه هجرت‌های متوالی و مکرر پیامبر(ص) یکی از راهبردهای اساسی است، خاطرنشان کرد: هجرت یک راهبرد کلان و سرشار از نتایج اثرگذار و عظیم بود.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه هجرت به دو قسم ظاهری و باطنی تقسیم می‌شود، تصریح کرد: هجرت جایگاه معرفتی بالایی در قرآن کریم و روایات دارد و در مواردی حتی از هجرت به عنوان یک عمل واجب یاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هجرت حضرت جعفر(ع) در سال پنجم رسالت انجام شد، یادآور شد: این موضوع نشان می‌دهد حتی در اوج سختی‌ها و گام‌های نخست نیز نگاه کلان مدنظر قرار داشته است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه رویکرد دوم در صدر اسلام، اعزام افراد و اصحاب به نقاط مختلف بوده است، ابراز کرد: گاهی این اعزام‌ها همراه با پیام مکتوبی بوده است و ارسال نامه وجه خاصی داشته است.

وی با اشاره به اینکه پذیرش مهمان، نماینده و سفیران را نیز در سنت رسول خدا(ص) شاهد هستیم، بیان کرد: در نهایت تمام این اقدامات جهاد و دفاع است که اوج آن را در مکه شاهد بوده‌ایم.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه باید به پیوست بین المللی اسلام و انقلاب اسلامی توجه داشته باشیم، اظهار کرد: پیوست روایت‌گری بین المللی اسلام از ابتدای رسالت پیامبر(ص) آغاز شد و این رشته هیچ‌گاه قطع نشد.

وی با اشاره به اینکه گسترش اسلام بر اساس اخلاق و معرفت بوده است، مطرح کرد: اخلاق و معرفت و در مواردی که نیاز است قدرت، نقش بسیاری در انتشار و توسعه اسلام داشته است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه انقلاب اسلامی نیز به این نگاه نیازمند است، عنوان کرد: همان‌طور که در انقلاب اسلامی محور مقاومت داریم باید بدانیم دانش، اخلاق و معرفت نیز جزو اصول اسلام هستند.

وی با اشاره به اینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با این رسالت بزرگ گره‌ خورده است، خاطرنشان کرد: اگرچه تمام سازمان‌ها و مراکز باید به این نکات توجه داشته باشند، ولی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در صدر و محور این موضوع قرار دارند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه رایزنان فرهنگی باید از خصوصیاتی از جمله باور، امید، شور و هیجان برخوردار باشند، تصریح کرد: اگر بخواهیم رساندن پیام اثرگذار باشد باید از این خصوصیات برخوردار باشیم.

وی با اشاره به اینکه باید این باور وجود داشته باشد که می‌توانیم در دنیا خریدار پیام الهی را داشته باشیم، یادآور شد: حوزه نفوذ فکری و معرفتی عظیمی در دنیا داریم که زیر پوسته موانع و محدودیت‌ها قرار گرفته‌اند.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه داشتن نقشه برای شبکه‌های اجتماعی فرهنگی که باید تحت تاثیر پیام‌های انقلاب اسلامی قرار بگیرند، اهمیت بسیاری دارد، ابراز کرد: پس از تدوین نقشه، کادرسازی و شبکه‌سازی باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه باید عرصه را برای نیروهای بومی فراهم کنیم، بیان کرد: در این مسیر نگاه‌های افراطی و تفریطی بسیار آسیب‌زا است.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه تعامل میان دستگاهی و یک دست شدن در میدان بسیار مهم است، اظهار کرد: باید در میدان تعامل قوی‌ای وجود داشته باشد، چرا که این موضوع یک خط اساسی است که باید برای آن حکمت و اخلاق داشت.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه داشتن منطق متعادل متناسب با شرایط منطقه بسیار مهم و ضروری است، عنوان کرد: گاهی در میدان نمی‌توان همان‌طور که در کشور خود سخنرانی می‌کنیم، صحبت کنیم و همچنین نیز نمی‌توان از تمام اصول گذشت و جمع این دو موضوع کار بسیار دشواری است.

وی با بیان اینکه جهات مختلف انقلابی، فکری و اخلاقی بسیار مهم است، مطرح کرد: جهان مخاطب به دو گروه مناطقی که دین، تشیع و اسلام در آن‌ها سابقه داشته و مناطقی که تازه با اسلام آشنا شده‌اند، تقسیم می‌شوند که تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه نوع برخوردها در هرکدام از این مناطق متفاوت است، خاطرنشان کرد: در مناطق نوع اول بازسازی نهاد دین و حوزه اهمیت بسیاری دارد.

وی ادامه داد: در کشوری مانند هند حوزه‌های بسیار قوی داشته‌ایم، ولی متاسفانه از نظر کیفی این موضوع کاهش پیدا کرده است که با پشتیبانی مناسب باید به دنبال تقویت آن باشیم.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه ارتباط رایزن‌ها با نظام حوزه و اندیشه اسلامی فوق العاده مهم است، تصریح کرد: حوزه برای پاسخ‌گویی به نیازهای عرصه بین الملل کاستی‌های شدیدی دارد که باید تمام آن‌ها رفع شود.

وی با اشاره به اینکه حدود ۸۰ درصد علوم تولید شده در قم در زبان و ادب فارسی محدود شده است، یادآور شد: نهاد حوزه نیز باید در این عرصه فعال‌تر شود.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه طی سال‌های اخیر ظرفیت‌های جدیدی در حوزه شکل گرفته است، ابراز کرد: همچنین در زمینه فقه معاصر و نظامات اسلام اقدامات بزرگی شکل گرفته است که مورد تائید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه فقه معاصر می‌تواند در ادامه به نیازهای بین الملل پاسخ دهد، بیان کرد: در نظام رشته‌ای حوزه نیز رشته‌های متعددی وجود دارند که می‌تواند با مباحث بین المللی مرتبط باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه جامعه‌ای حدود ۱ الی ۵ هزار زبان‌دان ایرانی وجود دارد، اظهار کرد: به این جامعه نیز توجه داریم و جریان زبان در مراکز و نهادهای مختلف وجود دارد.

وی با اشاره به طراحی‌های انجام شده در فضای مجازی، مطرح کرد: همچنین به این طراحی‌ها نیز می‌توان نگاه بین المللی داشت.

عضو خبرگان رهبری از طرح نگاه جامع اندیشه اسلامی یاد کرد و گفت: به این طرح نیز می‌توان صبغه بین المللی داد و از ظرفیت آن استفاده کرد.

حسین روزبه معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این دیدار با اشاره به اینکه تمام این رایزنان فرهنگی دو ماه آموزش مفصل داشته‌اند، مطرح کرد: این افراد برای عملکرد موفق به یک شبکه پشتیبان قوی نیازمند هستند.

وی گفت: حوزه در این مسیر می‌توانند خاستگاه و تکیه‌گاه مطمئنی باشد.

انتهای پیام/

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید