» اخبار جدید » معافیت در حوزه تولید، پذیرفتنی است اما در سایر منابع این امر قابل قبول نیست
اخبار جدید - اقتصادی - بیمه و مالیات - جدیدترین اخبار - دولت - گیلان

معافیت در حوزه تولید، پذیرفتنی است اما در سایر منابع این امر قابل قبول نیست

۲۰ تیر ۰۲ 0۰30

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در تشریح تأثیر حذف معافیت‌های مالیاتی در برنامه هفتم توسعه و به کارگیری اعتبار مالیاتی به عنوان ابزار سیاست فناوری پرداخت ؛ گفت: با توجه به اینکه تشویقات معافیت مالیاتی در مناطق آزاد و بخش‌هایی از اقتصاد همچون بخش کشاورزی دیده می‌شود، می‌توان اظهار داشت که جذابیت مالی به سبب معافیت مالیاتی برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌گردد اما تمام مسئله این نیست. باید توجه داشت که به سبب معافیت مالیاتی بسیار، درآمد دولت کاهش پیدا می‌کند و کاهش درآمد دولت خود عامل بروز بسیاری از مشکلات می‌شود.

به گزارش «آسمانی نیوز» ؛ جبار کوچکی نژاد، با تاکید بر اینکه درحوزه نفت همواره دچار مشکل می‌باشیم ؛ خاطرنشان کرد: تنها منبعی که می‌تواند جایگزین حوزه نفت شود، امر مالیات ستانی است. بنابراین معافیت فراگیر دراین حوزه موجب ایجاد مشکل خواهد شد و درآمد د‌ولت را به شکلی قابل توجه کاهش و هزینه‌های جاری دولت را افزایش خواهد داد.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه تصریح کرد: به موجب مالیات، هزینه‌های دولت و‌ منابع تامین خواهد شد. در سال ۱۴۰۲ درآمدهای مالیاتی و عوارض حدود ۱۰۰۰ همت پیش‌بینی شده است؛ هرچقدر که این میزان کاهش پیدا کند، کسری بودجه رقم خواهد خورد.
عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه همچنین خاطرنشان کرد: ظرفیت مالیاتی کشور در شرایط حال حاضر بالای هزار و ۲۰۰ همت می‌باشد. این رقم میزانی است که قابلیت اخذ دارد و فشاری به حوزه تولید وارد نخواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان مالیاتی تلاش کرده تا فرار مالیاتی را مسدود سازد و از طرفی دیگر قانون گذار کوشیده تا تمامی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی را به کار گیرد تا مودیان مالیاتی شناسایی شوند؛ تصریح کرد: کوششمان این است که پایه مالیاتی افزایش پیدا نکند اما مودیان شناسایی شوند و فرار مالیاتی صورت نگیرد.

کوچکی نژاد در پایان با بیان  اینکه در برنامه هفتم توسعه تلاش شده تا کاهش درآمد مالیاتی به صورت چشم‌گیر اتفاق نیفتد و شفافیت مالیاتی رقم بخورد؛ اظهار داشت: چنانچه معافیت در حوزه تولید باشد، پذیرفتنی است اما در سایر منابع این امر قابل قبول نیست و موجب کاهش درآمد دولت خواهد شد.

انتهای پیام/

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید