» اقتصاد » مولدسازی بدون توجه به بسترسازی مناسب در فضای کسب و کار نتیجه ندارد
اقتصاد - اقتصادی - تهران - قوه قضائیه

مولدسازی بدون توجه به بسترسازی مناسب در فضای کسب و کار نتیجه ندارد

۳۰ بهمن ۰۱ 0۰52

تحلیلگر ارشد مسائل اقتصادی گفت: زمانی که کسب و کارهای حوزه تولید میانگین حاشیه سود کمتر از ۱۵ درصد دارد و دلالی بدون زحمت و ریسک حاشیه سود بسیار بیشتری دارد، صحبت از مولدسازی موثر نخواهد بود.

به گزارش چامعه خبری تحلیلی «بهارستان آنلاین» ؛ حسین محمودی اصل در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار جامعه خبری تحلیلی «بهارستان آنلاین»بابیان اینکه زمانی که تصمیمات غیرکارشناسی همچون عوارض صادراتی، قیمت گذاری دستوری، لاتاری خودرو، فروش خوراک و گاز صنایع بالاتر از قیمت جهانی و… در حال رخ دادن است انگیزه ای برای اجرای سیاست های اصل ۴۴ و خرید دارایی های دولت وجود نخواهد داشت؛ خاطر نشان کرد:  زمانی که واحدهای تولیدی که توسط بخش خصوصی تاسیس می شوند و به دلیل فشارهای وارده یا تعطیل شده و یا با حاشیه سود ناچیز فعالیت می کنند، بی تردید خرید دارایی های غیرمولد دولت یا تبدیل آن به دارایی مولد صرفه اقتصادی نخواهد داشت مگر اینکه بحث خرید ارزان و تغییر کاربری زمین ها مطرح باشد.

وی موضوع مولدسازی را همانند خصوصی سازی در کشورهای چین و شوروی سابق دانست و تصریح نمود: کشور شوروی سابق با فشار و فساد در چهار سال توانست بخش اعظم دارایی ها را به بخش خصوصی منتقل کند. در حالی که بهبود در وضعیت اقتصادی ایجاد نشد و بخش خصوصی روز به روز زمین گیر تر شد اما کشور چین با برنامه ریزی دقیق با توجه به بهبود فضای کسب و کار در جهت ایجاد شرایط مناسب فعالیت بخش خصوصی در چند دهه، رشد اقتصادی بالای ۶ درصد را تجربه کرد.

محمودی اصل با بیان اینکه نباید در یک سو به نابودی بخش های تولیدی با تصمیمات غیرکارشناسی اقدام کنیم و از سوی دیگر انتظار داشته باشیم بخش خصوصی واقعی اقدام به خرید دارایی های غیرمولد دولت به قیمت مناسب و تبدیل آنها به دارایی های مولد کند،گفت: لازمه موفقیت در خصوصی سازی و تبدیل دارایی های غیرمولد دولت به دارایی مولد بهبود فضای کسب و کار، دوری از تصمیمات خلق الساعه و بازگشت به تصمیمات کارشناسی است. تا زمانی که توجیه اقتصادی دلالی بسیار قوی تر از توجیه اقتصادی تولید است به هیچ وجه نمی توان به خصوصی سازی و مولدسازی دارایی ها امید داشت.

وی با تاکید بر اینکه بدون بسترسازی مناسب از یک سو و با هدف جبران کسری بودجه از سوی دیگر تنها به فروش بدون رقابت دارایی ها پرداخته ایم که ثمره چندانی را به دنبال نخواهد داشت؛ تصریح نمود : زمانی که مولدسازهای فعلی در مقابل تورم ۵۰ درصدی اصلا توجیه ندارند صحبت از مولدسازی دارایی های جدید بهتر است به فروش دارایی ها تغییر نام دهد.

این کارشناس ارشد اقتصادی با بیان اینکه بررسی صورت های مالی شرکتهای بورسی نشان می دهد حاشیه سود از ۳۴ درصد به ۱۷ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که نرخ تسهیلات با ۵ درصد رشد از ۱۸ به ۲۳ درصد رسیده است؛ گفت: همین کافی است تا بدانیم تولید رو به اضمحلال است و تحریم های داخلی بسیار موثر تر از تحریم های خارجی عمل می کند. وقتی تولید موظف است ارز حاصل از صادرات خود را ۶۵ درصد پایین تر از قیمت بازار در اختیار دولت قرار دهد، و از سوی دیگر با نرخ تامین مالی موثر ۲۷ درصد که ۲۲ درصد بالاتر از میانگین جهانی است مواجه می شود، آیا توان رقابت با رقبا را خواهد داشت؟ آیا این نابودی و ورشکستگی بخش تولید نیست؟

محمودی اصل در پایان تاکید کرد : به نظر می رسد توجه به حفظ و تقویت تولیدکنندگان و ارتقا حاشیه سود آنان به بالای نرخ تورم بسیار ضرورت دارد. مولدسازی بدون توجه به بسترسازی مناسب در فضای کسب و کار نتیجه ندارد و توجه به مولدهای فعلی و تلاش در جهت بقای آنها از ضروریت بیشتری برخوردار است./

انتهای پیام

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید