» اقتصادی » تسهیلات ، وام » نامه سرگشاده جامعه ایثارگری به نمایندگان مجلس در پی حذف تبصره تسهیلات اشتغال‌زایی ایثارگران از لایحه بودجه
تسهیلات ، وام - قوه قضائیه - مجلس شورای اسلامی

نامه سرگشاده جامعه ایثارگری به نمایندگان مجلس در پی حذف تبصره تسهیلات اشتغال‌زایی ایثارگران از لایحه بودجه

۳ اسفند ۰۱ 1۰19

۵۶ تشکل بزرگ جامعه ایثارگری در نامه‌ای سرگشاده از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستند تا در فرصت زمانی باقیمانده در جریان بررسی بودجه سال ۱۴۰۲ در مجلس شورای اسلامی، اقدامات لازم را برای گنجاندن احکام مربوط به تسهیلات اشتغال‌زایی ایثارگران انجام دهند.

به گزارش جامعه خبری تحلیلی «آسمانی نیوز» ؛ طی اخبار منتشر شده مبنی بر حذف تبصره تسهیلات اشتغال‌زایی ایثارگران از لایحه بودجه ۵۶ تشکل بزرگ جامعه ایثارگری طی نامه‌ای خواستار گنجاندن احکام مربوط به مسکن ایثارگران و واگذاری خودرو و تسهیلات اشتغال‌زایی ایثارگران در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ از سوی نمایندگان مجلس شدند. در این نامه آمده است:

بنا بر اطلاعات واصله، در فرآیند بررسی و تصویب بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، حوزه ایثارگران و ارائه خدمات به ایشان شامل خدمات و تسهیلات مسکن، اشتغال و خودرو نه تنها با بی مهری نمایندگان محترم روبرو شده بلکه حتی نسبت به لایحه تقدیمی دولت نیز که حقوق ایثارگران عزیز در آن‌ها تعریف شده، بسیار کم لطفی شده است.

بر همین اساس در صورت عدم اتخاذ تدابیر لازم، در سال آینده که دولت برنامه‌های محوری خود را بر تامین مسکن آحاد جامعه و ایجاد اشتغال بنا نهاده است، برای تامین مسکن ایثارگران و اشتغال آن‌ها نمی‌توان اقدامی را متصور شد.

این در حالی است که جامعه ایثارگران به بند‌های الحاقیه مصوبات کمیسیون اجتماعی دل بسته بودند تا گشایشی در راه اشتغال و تامین مسکن ایشان فراهم شود. در حالی که هیچکدام از این بند‌ها در مصوبه کمیسیون تلفیق ذکر نشده است.

۱. موضوع تسهیلات قرض الحسنه مسکن ایثارگران

دولت و بانک مرکزی مکلفند در اجرای ماده (۶۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) تسهیلات لازم برای تحقق هدف قانون مبنی بر تامین مسکن تعداد هفتاد هزار نفر مشمولان ماده (۳) مکرر قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را تامین نماید. ایثارگرانی که در سنوات گذشته از تسهیلات ارزان قیمت تا سقف پانصد میلیون ریال بهره‌مند شده اند و تا پایان سال ۱۴۰۰ تسویه حساب نموده اند در صورتی که که مسکن آن‌ها نامناسب یا نامتعارف باشد به شرط خرید یا ساخت مسکن از تسهیلات مسکن ارازان قیمت ایثارگری این قانون بهره شوند و مصادیق مسکن نامناسب و نامتعارف در چارچوب ضوابطی می‌باشد که توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران ابلاغ می‌گردد.

بنیاد شهید و امور ایثارگران میتواند ۵۰۰۰ فقره وام بانکی از محل سهمیه سال ۱۴۰۲ را مجدداً برای ایثارگرانی که در سنوات گذشته از این تسهیلات استفاده نموده و در حال حاضر فاقد مسکن و یا دارای مسکن نامناسب می‌باشند تخصیص داده و بدون رعایت سایر شرایط جهت خرید و ساخت مسکن معرفی نماید.

۲. تسهیلات قرض الحسنه واگذاری خودرو به ایثارگران

مبلغ هفتاد هزار میلیارد ریال از منابع جاری و سپرده قرض الحسنه شبکه بانکی موضوع تبصره (۱۶) بودجه در اختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران به منظور اعطای تسهیلات قرض الحسنه به ایثارگران موضوع بند (و) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور بابت تسهیلات قرض الحسنه خودرو و خانواده شهدا و جانبازان واجد شرایط قرار می‌گیرد.

۳. اعطای تسهیلات قرض الحسنه اشتغال زایی ایثارگران

مبلغ یکصد هزار میلیارد ریال جهت ایجاد اشتغال مشمولین ماده (۲۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران که تحت پوشش خدمات بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار دارند، در سقف حداکثر سرانه مصوب شورای پول و اعتبار به صندوق اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران اختصاص می‌­یابد.

با عنایت به توضیحات صدرالذکر و این جانبان به عنوان تشکل‌های بزرگ جامعه ایثارگران ضمن اعلام نگرانی خود از این فرآیند پیش آمده و در تمسک به بند ۸ سیاست‌های کلی نظام در امر «ترویج فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران» ابلاغی از سوی رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) که مسئولان امر را به «شناخت نیاز‌های واقعی و ارائه خدمات مؤثر به ایثارگران و خانواده‌های آنان در ابعاد مختلف فرهنگی، علمی، آموزشی، اجتماعی، بهداشتی، درمانی، بیمه‌ای، معیشتی، اشتغال، مسکن، حقوقی، اداری، رفاهی و استخدامی با حفظ اصول عزتمندی، عدالت و روحیه خود اتکایی و شؤون ایثارگری» مکلف نموده اند و همچنین بیانات امام خمینی (ره) رهبر کبیر و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در رسیدگی به جامعه ایثارگران که فرموده اند: «نگذارید پیشکسوتانِ شهادت و خون در پیچ و خم زندگی روزمره خود به فراموشی سپرده شوند.»، از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم در فرصت زمانی باقیمانده در جریان بررسی بودجه سال ۱۴۰۲ در مجلس شورای اسلامی، اقدامات لازم و عاجل برای گنجاندن احکام مربوط به مسکن ایثارگران و واگذاری خودرو و تسهیلات اشتغال زایی ایثارگران معمول گردد.

اسامی تشکل‌های امضاءکننده این بیانیه عبارتند از:

۱- کانون آرامش جانبازان و ایثارگران اعصاب و روان
۲-انجمن زنان شاهد و ایثارگر شهرستان مبارکه
۳-انجمن کانادین ایرانیان
۴- وال اوج سبز ایثارگران
۵- انجمن همیاران شهدای زنده سمنان
۶- کانون صنفی بازنشستگان
۷- انجمن هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی
۸- کانون همبستگی فرزندان شاهد
۹- جمعیت خدمتگزاران ایثار و مقاومت
۱۰- بنیادآیه­های ایثار و تلاش

۱۱- ستاد پدران آسمانی
۱۲- خانه سرباز صلح ایران
۱۳- کانون زندانیان مسلمان سیاسی قبل از انقلاب
۱۴- انجمن دختران شهیدکل کشور (بشارت)
۱۵- مجمع انس با شهدای کاشان
۱۶- کانون سنگر سازان بی­سنگر کاشان
۱۷- جمعیت اندیشه­ورزان شاهد و ایثارگراستان گیلان
۱۸- جمعیت ایثارگران و فرزندان شاهد شوشتر (خوزستان)
۱۹- مجمع معتمدین خانواده­های شهدای مرکز استان زنجان
۲۰- انجمن بین المللی حمایت از خانواده‌های قربانیان تروریسم

۲۱- کانون یادگاران شاهد خراسان شمالی
۲۲- همراز با شقایق قومس
۲۳- جمعیت یارگاران شاهد افلاک
۲۴- انجمن جانبازان نخاعی فارس
۲۵- انجمن فرزندان شاهد و ایثارگر فرهنگی (اصفهان)
۲۶- جمعیت فرزندان شاهد خدمتگزار نو اندیش
۲۷- کانون ایثارگران پیشکسوت
۲۸- جمعیت حمایت از جانبازان شیمیایی
۲۹- انجمن صلح سبز ایرانیان
۳۰- انجمن دفاع از قربانیان تروریسم

۳۱- مجمع جانبازان و ایثارگران انقلاب اسلامی
۳۲- کانون فرزندان پیام آور شاهد استان اردبیل
۳۳- تشکل پیام آوران ایثار کشور
۳۴- مجمع جهانی زنان ایثارگر دوستدار صلح
۳۵- موسسه فرهنگی آزاده شهید قاسمی
۳۶- جمعیت آزادگان دفاع مقدس
۳۷- فرزندان شاهد خدمتگزار انقلاب اسلامی
۳۸- انجمن کارآفرینان برتر شاهد و ایثارگر
۳۹- کانون فرهنگیان شاهد و ایثارگران
۴۰- انجمن همسران شهدای فارس

۴۱- تشکل آزادگان استان قم
۴۲- انجمن همبستگی فرزندان شاهد و ایثارگر اصفهان
۴۳- انجمن ماندگاران جانباز یزد
۴۴- کانون حمایت از فرزندان شاهد و ایثارگر
۴۵- جمعیت شاهد و ایثارگر استان کردستان
۴۶- والدین شهدای استان قم
۴۷- کانون فرزندان شهید استان قزوین
۴۸- مجمع هم‌رزمان شاهد نجف آباد
۴۹- انجمن همیاری ایثارگران دفاع مقدس
۵۰- تشکل فرزندان امام و شهدا

۵۱- تشکل هم اندیشی فرزندان و همیاری آزادگان سیستان
۵۲- کانون صلح و حمایت از آسیب دیدگان جنگ (فرزندان شاهد نزاجا)
۵۳- انجمن روزنامه‌نگاران دفاع مقدس
۵۴- کانون هنری نخبگان شاهد و ایثارگر
۵۵- جمعیت یادگاران اسوه ایثار
۵۶- خانه هنری آفتاب شاهد و ایثارگر

انتهای پیام/

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید