» اجتماعی » نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی :خروج سرمایه انسانی از کشور به مراتب بدتر و سخت‌تر از خروج سرمایه اقتصادی از مملکت است
اجتماعی - اخبار جدید - جدیدترین اخبار - دولت - سیستان و بلوچستان - مجلس شورای اسلامی

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی :خروج سرمایه انسانی از کشور به مراتب بدتر و سخت‌تر از خروج سرمایه اقتصادی از مملکت است

۳ مهر ۰۲ 1۰99

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت : خروج سرمایه انسانی از کشور بسیار بحث جدی و به باور من، ضرر از بابت این موضوع به مراتب بدتر و سخت‌تر از خروج سرمایه اقتصادی از مملکت است.

به گزارش «بهارستان آنلاین» ؛ معین الدین سعیدی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از افراد برتر در کنکور آزمون سراسری، نخبگان، کادر بهداشت و درمان مسیر مهاجرت را در پیش گرفتند و این اتفاقات، وضع را سخت‌تر از گذشته کرده است؛ خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز به برخی از افراد مهاجرت کرده انگ زده می‌شود که این‌ها حب وطن ندارند. در حقیقت افراد را مجبور به مهاجرت می‌کنند و بعد انگ بی‌وطنی به آنها می‌زنند، در حالی که این گزاره اشتباه است و بسیاری از این افراد، از سر اجبار مهاجرت از کشور را انتخاب کردند.

وی در ادامه گفت : وقتی یک پرستار باید ۳۵ ساعت اضافه کاری داشته باشد تا بتواند یک کیلو گوشت بخرد، طبیعتاً اداره زندگی در این فضا برایش سخت می‌شود.

سعیدی بخش عمده مهاجرت افراد و نخبگان را مشکلات اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: البته اقتصاد همه ماجرا نیست. به طور مثال رویکرد اخیری که در خصوص دانشگاه‌ها در پیش گرفته شده و عده‌ای از افراد توانمند از تدریس محروم شدند، خود می‌تواند جزو دلایل اثرگذار برای مهاجرت باشد.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دانشگاه، محل علم است و نباید به واسطه اینکه فردی عقاید سیاسی متفاوتی نسبت به گروه دیگر دارد، در معرض انواع و اقسام انگ‌ها قرار بگیرد؛ گفت:  این رویکرد چند صباحی است که اتفاق افتاده و حقیقتاً برای من، نگران‌کننده است.

وی با تاکید بر اینکه جایگاه و ارزش علم، بسیار مهم است که متاسفانه در خیلی از رویه‌های ما در کشور، رعایت نمی‌شود؛ اظهار کرد: متاسفانه برخی معتقدند و می‌گویند هر کی از شرایط موجود ناراحت است، می‌تواند از کشور خارج شود. از طرفی، برخی دیگر می‌گویند ما همینی هستیم که می‌بینید، نخواستید، پاسپورت بگیرید و بروید. این روش درست برخورد با سرمایه‌های انسانی و نخبگان یک کشور نیست. به نظر من، جایگاه علم و فرهنگ اقتضا می‌کند ما همه تلاش خود را بکنیم جهت ماندگاری نیر‌وهای توانمند کشورمان و اجازه ندهیم این سرمایه‌ها به راحتی از دست بروند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه با وضعیتی که در حوزه نظام سلامت در حال اتفاق است و می‌بینیم خیلی از افراد شاغل مخصوصاً در حوزه درمان، پرستاری، مامایی و پزشکان متخصص، کشور را به امید آینده بهتر ترک خواهند کرد،خاطرنشان کرد:  با این رویه به زودی بعید نیست که دوباره شاهد حضور واردات پزشک از کشورهایی مثل هندوستان و بنگلادش باشیم.

انتهای پیام/

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید