» اجتماعی » آموزش » گاهی کنه ها خوب اند
آموزش - اجتماعی - سبک زندگی - سلامت - صفحه اصلی

گاهی کنه ها خوب اند

۱۹ تیر ۰۲ 0۰18

 

چه کسی می‌تواند فکرش را بکند که کنه، این موجود ریز وحشتناک که مسبب بروز بسیاری بیماری‌ها در انسان و حیوانات است، بتواند کاری به نفع ما بکند؟! اخیرا مقاله‌ای توسط پژوهشگران بلژیکی دانشگاه آزاد بروکسل در مجله طب داخلی به چاپ رسیده که نشان می‌دهد بزاق کنه به طور غیرقابل تصوری محتوی مولکول‌های ضدانعقاد و ضدالتهاب است و می‌تواند امیدی برای درمان برخی حملات مغزی و بیماری‌های انسدادی عروق ریه‌، باشد.
کنه‌ها حشرات ریزی هستند که به زحمت به یک تا سه سانتی‌متر می‌رسند. این حیوانات از خون انسان و دیگر مهره‌داران تغذیه می‌کنند. کنه به قدری سبک است که در اکثر موارد احساس آن روی پوست ممکن نیست و تنها حرکت آن روی پوست ممکن است فرد را متوجه آن کند. کنه استراتژی‌های جالبی را کنار هم به کار گرفته که از نظر پزشکی برای انسان می‌تواند بسیار مفید باشد و در ساخت داروهای بی‌حس‌کننده، ضدالتهاب و ضدانعقاد به کمک بیاید.
کنه به راحتی به کمک چنگال‌های ریزش روی پوست جابجا ‌می‏شود تا جای مناسبی را بیابد. سپس نیش خود را که همانند سرنگ کوچکی است درون پوست فرو کرده و به کمک آن بزاق‌اش را درون پوست می‌ریزد. ابتدا از مواد بی‌حس‌کننده شروع می‌کند و طی چند ساعت به طور کامل نیش‌اش را داخل اپیدرم فرو می‌‌کند و در عین حال نوعی چسب بیولوژیک هم ترشح می‌کند که بیشتر او را به بدن طعمه بچسباند.
وقتی کنه درست مستقر شد و نیش‌اش را کاملا فرو کرد در بزاق‌اش ترکیباتی آزاد می‌کند که حاوی مواد ضدالتهاب و ضدانعقاد باشد تا خون به شکل مایع باقی بماند و کنه بتواند به راحتی آن را بمکد. در ضمن مواد بی‌حس‌کننده نیز ترشح می‌کند تا سیستم عصبی را از کار بیندازد تا مورد تهدید از سوی طعمه قرار نگیرد.
اگر متوجه حضور کنه روی پوستتان شدید نه آن را بردارید، نه روی آن الکل یا اتر بریزید بلکه به مراکز درمانی مراجعه کنید. دستگاهی به نام کنه‌کن وجود دارد که با حرکت چرخشی کنه را از روی پوست جدا کرده و اجازه نمی‌دهد نیش حیوان در پوست باقی بماند

به این نوشته امتیاز بدهید!

فرید مصلح

  • ×

    با ما در ارتباط باشید