» اجتماعی » گذری و نظری بر طومارهای بحرالمیت
اجتماعی - بین الملل - جدیدترین اخبار - خاورمیانه - سفرهای خارجی

گذری و نظری بر طومارهای بحرالمیت

۱۰ شهریور ۰۲ 1۰38

 

انجمن کومران تلاش نکرده تا یک کپی از کتاب مقدس امروزی را تحویل ما بدهد بلکه کوشیده نوع نگرش و دین شناسی خود را دراین طومارها زنده نگهدارد. انجمن کومران کتابهای خنوخ و کتاب Jubilees را نیزجزو کتابهای الهام بخش به شمار می آورند. متون کتاب مقدس بیشترشان در طومارها هست.

قسمتهای مهم طومارها شامل تفسیرهایی است که توسط Habakkuk نوشته شده. که شامل قوانین اجتماعی است که اطلاعات ارزشمندی از ساختار و نوع دین شناسی این فرقه بدست می دهد. جدید ترین این نگارشها مدارک مربوط به  Damascus است.

طومارمسی که در سال ۱۹۵۲ پیدا شد همراه مقداری سلاح، شامل لیستی پنهانی بود توسط یک مهر طلایی مهر و موم شده بود و احتمالا محتوایی رسوا کننده داشت.

 اسنها

طبق نظراتی که تا سال ۱۹۹۰ بدست آمده این مدارک توسط اجتماعی روشنفکرانه و ماهیت شناسانه بنام اسنها که در منطقه کومران زندگی می کردند نوشته و سپس پنهان شده است. و معروف هستند به فرضیات اسنها، فرضیاتی که نشان می دهد چگونه یهودیان در سال ۶۶ بعد ازمیلاد از رومیها متنفر شدند. و تا قبل از سال ۱۹۴۷ که معلوم شد تیمهای ترور رومی این گروه را متلاشی کرده اندو آنها کتابهایشان را روی این طومارها نوشته و پنهان کردند، کسی از ماهیت این گروه اطلاعی نداشت.

صدوقیان  

نظریه دیگری وجود دارد که نشان می دهد این گروه دارای محبوبیت بودند چون توسط روحانیان Zadokite رهبری می شدند. مهمترین پشتیبان این نظریه Miqsat Ma’ase haTorah نام دارد . او معتقد است که عصاره قوانین دینی در این طومارها وجود دارد.

Sadducees (محققی دیگر) معتقد است که اسنها و یوسفیان به جبرگرایی اعتقادی ندارند اما این برعکس چیزی است که در نوشته هایشان آمده که همه چیز تابع سرنوشت است. همچنین طومارها نشان می دهند آنها به رستاخیز و زندگی پس از مرگ و روح باور داشته اند در حالیکهSadducees معتقد است نه فرشته ای وجود دارد ونه روحی و نه رستاخیزی.

کتابخانه معبد 

درسال ۱۹۶۳ Karl Heinrich Rengstorf این نظریه را درمورد طومارهای مسی مطرح کرد که آنها منشاشان بر می گردد به کتابخانه معبد یهودی اورشلیم. این نظریه دردهه ۱۹۶۰ توسط محققان زیادی رد شد. آنها معتقد بودند طومارها در محل کومران نوشته شده و نه اینکه جزئی از معبد اورشلیم باشد و از آنجا به اینجا حمل شده باشد.

این نظریه نیز توسط de Vaux’s پشتیبانی شد که محل طومارها کومران بوده ونه جای دیگری. در دهه ۱۹۹۰ این نظریه توسط Norman Golb و چندین محقق دیگر مطرح شد که منشا طومارها می تواند از کتابخانه های مختلف باشد ونه فقط کتابخانه معبد اورشلیم.

فرضیه دو مسیح

در کتاب طومارهای کشف شده بحرالمیت نوشته رابرت آیزنمن Robert Eisenman و مایکل وایز Michel wise می خوانیم که طومارهای اولیه از «دو مسیح» سخن می گویند، اما بعدها جوامع یهودی شروع به ادغام آنها به یک مسیح نمودند. همانگونه که گفتیم برخلاف تئوری مشهور دو مسیح در طومارهای عتیق کومران، این ارجاعات به مسیح هارون و اسرائیل در سندهای دمشقی، مفرد است نه جمع… یک توجیه ممکن برای مفرد بودن مسیح این است که یک مسیح با دو صفت پادشاهی و راهب بازسازی شده است؛ تقریبا شبیه آنچه در عهد عتیق آمده است. (طومارهای کشف شده بحر المیت The Dead Sea Scrolls Uncovered، رابرت آیزنمن و مایکل وایز ص۱۶۲) طبق یک نگاه غالب در متن های فرقه ای کومران، «دو مسیح» در جماعت آخرالزمان خواهند بود، که یکی از آنها راهب و دیگری از میان مردم . (احیا طومارهای بحرالمیت Reclaiming the Dead Sea Scrolls، لارنس.اچ. شفمن Lawrence H. Schiffman ص۳۲۱-۱۲۲)

تئوریهای دیگر

برخی معتقدند در مورد این طومارهای گمشده شاید چیزی در کتاب مقدس گفته شده باشد. زیرا در آنها نیز درمورد تاریخهای مهم کتاب مقدس صحبت شده است. نظریات شک بر انگیز زیادی نیز در مورد این طومارها گفته شده، بعنوان مثال گفته شده که این نظریات کاملاا دنیوی (ماتریالیستی) هستند. چون در کتاب خنوخ در باره نیفیلیم که یک سر این قضیه طبق تحقیقات امروزی بر می گردد به آنوناکی سخن گفته شده است. نظریه های دیگر به خود منطقه کومران بر می گردد که معتقدند این منطقه بعنوان دژ ارتش در زمستان استفاده می شده است.

اکتشافات

طومارها در یازده غار درنزدیکی وادی کومران پیدا شدند. یازده غاری که بعنوان منطقه مسکونی حساب نمی شدند. این طومارها اولین بار در سال ۱۹۴۷ توسط چوپانی بادیه نشین که بزها و گوسفندهای خود را به چرا می برده است بنام محمد احمد آل حامد کشف شد.

یکی دیگر از غارهای محل کشف طومارها

داستان از اینجا شروع شد که این چوپان سگش دریکی از غارها گم می شود و او برای بیرون آوردن او شروع به انداختن سنگ بدرون غار می کند. سنگ به یکی از کوزه ها می خورد و محمد احمد تشخیص می دهد که چیزی درون غار وجود دارد او چندین کوزه قدیمی راکه در پارچه ای کتان مانند پیچیده شده بودند نشان می دهد. دکتر جان در مصاحبه های متعددی  که با هر کدام از مردان محمد احمد انجام می داده با یک قصه جدید روبرو می شده.

طومارها اول بدست یک عتیقه فروش افتاد بنام ابراهیم ایجاه، او حدس می زد که طومارها از یک کنیسه دزدیده شده باشند. طومارها سپس بدست یک خراز و عتیقه فروش بنام خلیل اسکندر شاهین معروف به کاندو افتاد. او با شمی که داشت متوجه شد که باید تعداد بیشتری از این اشیا وجود داشته باشد. او تعدادی را تشویق کرد که دوباره به غار برگردند تا چیز بیشتری پیدا کنند.

کاندو حفاریها غیر قانونی خود را ادامه داد تا اینکه توانست حد اقل چهار طوماردیگر را پیدا کند. طومارها در دستان مرد بادیه نشین ماندند تا برای فروش آنها مذاکره شود. این شخص بزودی پیدا شد. او نامش George Isha’ya از کلیسای ارتدکسی سوریه بود که با کاندو تماس گرفت. در این میان مارک مانستری محقق بسیار امیدوار و مشتاق بود که بزودی خواهد توانست متنها را مطالعه کند.

Mar Samuel از دانشگاه متروپولیتن پس از آزمایش وتعیین سن طومارها علاقمند شد آنها رابخرد. چهار طوماری که پیدا شده بودند به طومارهای بنی اسرائیلی که انباشته بودند از قوانین اجتماعی Habakkuk Peshar و همچنین کتابهای Apocryphon (تایید نشده و ممنوعه از نظر روحانیون) مشهور شدند.

بزودی طومارهای دیگری نیز پیدا شد و شخصی بنام Eleazer Sukenik سه طوماردیگر پیدا کرد. طومارهایی درباره جنگ وشکر گذاری و مطالب جسته گریخته درباره قوم بنی اسرائیل.

در پایان سال ۱۹۴۷ شخصی بنام سوکنیک کوشید که بقیه طومارها را از مارساموئل بخرد. اما معامله انجام نشد و در عوض طومارها مورد توجه دکتر جان ترور از مدرسه تحقیقاتی آمریکایی اورینتال قرار گرفت. دکتر ترور این طومارها را با بزرگترین دستونیس کتاب مقدس تا آن زمان بنام نش پاپیروس مقایسه کرد و بین این دو متن تشابهات زیادی پیدا نمود.  دکتر ترور با عکاسی آماتور که در ۲۱ فوریه سال ۱۹۴۸ با مار ساموئل ملاقات کرده واز طومارها عکس گرفته بود دیدار کرد. کیفیت عکسها بهتر بود و ماندگاری بیشتری داشت چون طومارهایی که از درون کتانها پیچیده شده بودند اکنون باز شده و در معرض آلودگی و فاسد شدن بودند.

در مارس همان سال که تنش میان فلسطینیان و اسرائیل زیاد شد طومارها از این سرزمینها به امانت خارج شد البته بصورت غیر قانونی به بیروت انتقال داده شد.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

فرید مصلح

  • ×

    با ما در ارتباط باشید