» اخبار جدید » یادمان شهیدان نوری و یکتایی در شهرقدس برگزار شد
اخبار جدید - کانون های خدمت رضوی استان تهران

یادمان شهیدان نوری و یکتایی در شهرقدس برگزار شد

۵ آبان ۰۱ 3۰26

به گزارش آسمانی نیوز از شبکه خادمان رسانه ای کانون های خدمت رضوی استان تهران، به مناسبت سالگرد شهادت شهید علی‌اکبر نوری و شهید فتح‌الله یکتایی یادمان این شهدای والامقام دوران دفاع مقدس با حضور عبدالله مرتضوی مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران و جمعی از خانواده معظم شهدا، با همکاری هیئت روضه الشهدا و کانون ایثار و شهادت خدمت رضوی در معیت پرچم متبرک رضوی در محله اسلامی کاووسیه شهرقدس برگزار شد.

شهید علی اکبر نوری در سال ۱۳۰۳ در ساوه به‌دنیا آمد و دو ساله بود که به مشهد رفت و همراه با خانواده در آنجا ساکن شدند و پس از مدتی که به کار مشغول شد حدودا‎ْ در سن هفده سالگی ازدواج کرد و چند سال بعد از ازدواج به تهران آمدند و در شهر قدس ساکن شدند.

وی به به کارهای متفرقه و کارگری می‌پرداخت و یک زمان نیز دام‌داری کوچکی تشکیل داد و به این ترتیب امرار معاش می‌کرد.

شهید نوری قبل از انقلاب یک بار به حج واجب رفتند و زمان اوایل انقلاب نیز به حج عمره مشرف شدند و چون تنها پسر خانواده بود و پدرش را از دوران کودکی دست داده بود از خدمت سربازی معاف شد ولی با شروع جنگ پی درپی از طرف بسیج به جبهه رفت و عاشق شهادت بود تا این که در سومین اعزام به آرزویش رسید.

وی در تاریخ اول آبان ۶۳ در منطقه کردستان بود که یک دیده‌بان نفوذی و منافق، رزمندگان را شناسایی می‌کند و حاج علی اکبر همراه ۲۸ نفر دیگر از همرزمانش در بوکانِ کردستان مورد حمله کومله قرار می‌گیرند و ۲۵ نفر تسلیم شده و آنها را به عراق برند و ۴ نفر دیگر  را که حاج علی اکبر هم یکی از آنها بود تسلیم نشده و با شکنجه‌های وحشتناکی مانند شکستن دست و پا و بریدن زبان با موزاییک تیز به شهادت رساندند.

همان موقع رادیو اسم شهید علی اکبر نوری را به عنوان مُسن‌ترین رزمنده که در سن ۶۰ سالگی به شهادت رسیده بود را اعلام کرد و این شهید ملقب به حبیب ابن مظاهر شهدای شهر شد.

گفتنی است، حجت الاسلام رضایی ‌که از دامادهای این خانواده است در جنگ تحمیلی به شهادت رسید.

همچنین شهید دفاع مقدس فتح اله یکتایی بدرلو نیز یکم فروردین ۱۳۲۷، در شهرستان بیجار چشم به جهان گشود و تحصیلاتش را تا پایان دوره ابتدایی ادامه داد. وی کارگر کارخانه بود و سال ۱۳۵۲ ازدواج کرد و صاحب یک پسر وسه دختر شد.

شهید یکتایی به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت و یکم آبان ۱۳۶۳، با سمت نیروی واحد تدارکات در بوکان هنگام درگیری با گروه‌های ضدانقلاب بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید.

مزار این شهدای والامقام در گلزار شهدای بهشت فاطمه(س) شهرقدس واقع شده است.

ذکر صلوات خاصه، اجرای سرود شهید عشق توسط نوجوانان گروه سرود شهید سلیمانی و تجلیل از خانواده شهید نوری و شهید یکتایی بخشی از برنامه‌های این محفل شهدایی بود و در پایان با توزیع خیرات و تبرکات از حاضرین پذیرایی به عمل آمد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آرزو ولی زاده

  • ×

    با ما در ارتباط باشید