» مطالب گذشته » طرح «صالحی» برای ماندن ایران در برجام، در صورت خروج آمریکا از آن عملی نیست
مطالب گذشته

طرح «صالحی» برای ماندن ایران در برجام، در صورت خروج آمریکا از آن عملی نیست

۱۱ شهریور ۹۶ 0۰5

[ad_1]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ریچارد نفیو» و «ایلان گلدنبرگ»، کارشناسان مسائل تحریمی و مقام‌های سابق وزارت خارجه آمریکا در بخشی از یادداشت مفصل خود در نشریه فارن‌پالیسی اظهارات چند روز پیش «علی اکبر صالحی»، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران را از حیث فنی مورد بررسی قرار دادند.

آقای «صالحی» در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «العالم» چند روز پیش گفته بود در صورتی که بعد از اقدام احتمالی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از «برجام»، اتحادیه اروپا در آن باقی بماند، ایران نیز به تعهداتش خواهد بود و از توافق خارج نمی‌شود.

وی گفت: «اگر آمریکا و اتحادیه اروپا از برجام خارج شوند ایران نیز خارج خواهد شد. ولی اگر بقیه اعضای ۵+۱ از توافق خارج نشدند و تنها آمریکا خارج شد، ایران از برجام خارج نخواهد شد.»

دو کارشناس مسائل تحریمی آمریکا در یادداشت خود در فارن‌پالیسی، به شدت درباره تبعات خروج آمریکا از برجام هشدار داده‌اند. آنها نوشته‌اند: «توافق ایران از هسته‌ای شدن خاورمیانه جلوگیری می‌کند. چرا ترامپ می‌خواهد آن را لغو کند؟»

آنها علی‌رغم این، در تحلیل اظهارات آقای صالحی نوشته‌اند که پیشنهاد وی عملی نخاهد بود.

«نفیو» و «گلدنبرگ» می‌نویسند: «برخی ممکن است اینطور پیشنهاد کنند که با آنکه ایالات متحده ممکن است با خروج از برجام خودش را منزوی کند، ایران، اتحادیه اروپا و سایر کشورهای می‌توانند با اقداماتشان آن را حفظ کنند. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، علی صالحی، اخیراً چنین مسیری را پیشنهاد کرد و گفت حتی در صورت خروج آمریکا ایران تا زمانی که اروپا در این توافق باقی بماند به تعهداتش پایبند خواهد بود.»

آنها اضافه کرده‌اند: «با آنکه لازم است ایالات متحده در انتظارات خود مبنی بر همراه شدن شرکای خارجی با هر گونه ماجراجویی در خصوص تحریم‌های ایران احتیاط به خرج دهد، ایران به زودی خواهد فهمید که همکاری‌ نصفه و نیمه (طرف‌های خارجی) با تحریم‌های آمریکا، برای منافع اقتصادی خودش مضر خواهد بود.»

«حتی اگر دولت‌های خارجی در برابر همراهی با آمریکا مقاومت کنند، برخی از شرکت‌ها با این کشور همراه خواهند شد. یک اثر نامطلوب که از لغو توافق یا تصمیم برای اعلام عدم پایبندی ایران ناشی می‌شود، محدود شدن فرصت‌های اقتصادی ایران و ایجاد فشار سیاسی در داخل تهران خواهد بود. ایران، خواستار آن خواهد شد که اتحادیه اروپا شرکت‌هایش را به پایبنذی به قراردادهایش و مقاصد برجام مجبور کند، اما در اتحادیه اروپا هیچ زیربنای قانونی برای اینکه دولت‌ها بتوانند این اقدام را عملی کنند، وجود ندارد.»

*این خبر تکمیل می‌شود*

 

   انتهای پیام/ M


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

[ad_2]

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید