» صفحه اصلی » طرح و برنامه آمریکا در مرزهای عراق و سوریه
صفحه اصلی

طرح و برنامه آمریکا در مرزهای عراق و سوریه

۱۷ مهر ۹۵ 0۰5

[ad_1]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، به نظر می‌رسد تمرکز هواپیماهای جنگنده ائتلاف بین‌المللی برای هدف قرار دادن خطوط امداد و تحرکات گروه تروریستی داعش در دیر الزور با روند تحرکات متوالی آمریکا در شرق و شمال شرقی سوریه تکمیل می شود. این عملیات، هماهنگ با فعالیت‌های آمریکا در عراق است که خود را برای عملیات احتمالی موصل آغاز می کند تا بتواند به هدف اصلی خود یعنی پایان دادن نفوذ دمشق در این منطقه و جداسازی کامل آن از عراق دست پیدا کند.

تحرکات متوالی نظامیان آمریکا در شرق سوریه نشان دهنده تمایل آشکار این کشور به ایجاد ارتباط بین درگیری موصل با تحولات شرق سوریه است، به گونه‌ای که آمریکا می‌خواهد گروه ‌هایی را آموزش دهد تا بتواند تسلط بر مرزها را در اختیار داشته و جلوی تمرکز نیروهای داعش در این مناطق را بگیرند.
 
با وجود اینکه آمریکا عنوان کرده به سمت منطقه الرقه کانون اصلی حضور داعش در سوریه گرایش دارد ، اما از دیرالزور غافل نیست. هواپیماهای آمریکایی به صورت گسترده مسیرهای تردد عمومی و پل‌ها و چاه‌های نفت را هدف قرار می‌دهند ، این در حالی است که تحرکات زمینی آمریکا نیز در چارچوب منطقه المالحه در بخش بیابانی استان دیرالزور ادامه پیدا کرده و آنها به دنبال ایجاد پایگاهی زمینی هستند تا بتوانند از طریق نیروهای هم‌پیمان خود اولویت بهتری برای پیشروی در مسیر حومه دیرالزور ایجاد کنند.

هواپیماهای ائتلاف بین‌المللی همچنین طی هفته گذشته حملات گسترده ای را انجام داده و موفق شدند هفت پل را در حومه دیر الزور به نام‌های المیادین، العشاره، الصّور، البصیره، الصالحیه ــ البوکمال، الطریف والنّوام منهدم کنند. آنها همچنین ده‌ها هزار نفر از غیرنظامیان را در این شهر محصور کرده اند تا بتوانند جلوی تحرکات داعش را گرفته و توقف نسبی در تحرکات این نیروها بین دیرالزور و الرقه از یک سو و دیرالزور وموصل از سوی دیگر ایجاد کنند.

البته موضوعی که آشکار است این که ائتلاف مذکور از تخریب هر هدفی که می‌تواند به داعش در عملیات بر ضد نیروهای سوریه مستقر در دیرالزور و فرودگاه نظامی این منطقه کمک کند، خودداری می‌کنند. در همین راستا آنها دو پل السیاسیه و العیاش را که مشرف به مناطق تحت سلطه ارتش سوریه هستند، هدف قرار نداده‌اند تا عناصر داعش بتوانند به راحتی بین حومه دیرالزور و شهر تردد داشته باشند. همین موضوع باعث شد که نیروهای هوایی روسیه دیروز در دو حمله هوایی پل السیاسیه را که شریان اصلی حیاتی داعش بین حومه ومرکز شهر دیرالزور به شمار می رفت، منهدم کنند. به این ترتیب فشارهای احتمالی داعش در نقاط استقرار ارتش سوریه کاهش پیدا می‌کند تا در ادامه این حملات، تحرکات و ارتباط زمینی بین دو کرانه رود فرات یعنی منطقه جزیره و شامیه کاملا قطع شود.

در همین راستا یک منبع میدانی به روزنامه الاخبار گفت که ائتلاف بین‌المللی سعی دارد ارتباط دو بخش رود فرات یعنی الجزیره ( شامل حومه شرقی در مرز عراق) و الشامیه ( حومه غربی متصل با دمشق) را قطع کند، به این ترتیب تحرکات داعش تنها در مسیر موصل محدود خواهد بود. این منبع می‌افزاید که تخریب دو پل النوام و الطریف در حومه غربی تنها در راستای منافع جریان‌های مورد حمایت آمریکا است که در حومه الرقه و المالحه مستقر شدند. این اقدامات برای پایان دادن به استقرار نیروهای ارتش سوریه در دیر الزور از طریق وادارکردن داعش برای فشار بیشتر بر آنها با استفاده از پیشروی‌های آنها در منطقه الثرده در اطراف فرودگاه با حمایت ائتلاف بین المللی دنبال می شود. در نتیجه این اقدامات آمریکایی‌ها در آینده موفق می‌شدند به صورت انفرادی روند عملیات نظامی در منطقه را در دست بگیرند ، اما تخریب پل السیاسیه از سوی روسیه برای جلوگیری از تحقق این موضوع بود.

ارتش سوریه نیز برای جلوگیری از این تحرکات ، استحکامات خود را در منطقه دیر الزور تقویت کرده است تا جلوی هر نوع پیشروی داعش در این شهر را بگیرد. هم‌زمان با تخریب پل السیاسیه و تقویت مواضع ارتش سوریه ، پیشروی‌ها به سمت مناطق خارج از کنترل اطراف شهر نیز آغاز شده است. در همین چارچوب آمریکایی‌ها نیز آماده سازی مجدد برخی گروه‌های مسلح حاضر در دیرالزور را آغاز کردند تا بتوانند مناسبات خود را با جریان‌های متحد آنها سامان‌دهی کنند. آنها می‌خواهند عناصر مسلح عشیره ای الشعیطات را که به دنبال خونخواهی از داعش هستند، وارد نیروهای “ارتش جدید سوریه” و “نیروهای ویژه سوریه” کنند. این نیروها دو مورد از مهم ترین گروه‌های شبه نظامی در دیر الزور هستند که ائتلاف آمریکایی به دنبال تقویت آنها با سلاح و پول بر آمده است تا بتواند آنها را وارد درگیری‌های با حجم درگیری‌هایی دیر الزور کند. 

این در حالی است که منابع نزدیک به ارتش جدید سوریه فاش کردند که آمادگی‌های گسترده‌ای با همکاری ائتلاف آمریکایی جهت آغاز عملیات نظامی هم‌زمان با عملیات قریب‌الوقوع موصل در دستور کار قرار دادند، عملیاتی که شهر البوکمال را هدف قرار خواهد داد تا جلوی تمرکز داعشی های فراری از موصل در این شهر مرزی و منطقه مرزی المیادین گرفته شود. علاوه بر اینها یک منطقه نفت خیز که مملو از چاههای نفت و گاز است، در اختیار این نیروها قرار گیرد.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید