» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » جعفری: مهمترین پایه­‌های آگاهی تاریخی بر اسناد و مدارک استوار است
سینما و تئاتر

جعفری: مهمترین پایه­‌های آگاهی تاریخی بر اسناد و مدارک استوار است

۱۹ بهمن ۹۵ 2۰30

[ad_1]

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، کتاب‌های «فرجام مذاکره با شیطان به روایت اسناد (مروری بر اسناد بیانیه الجزایر)» و «رخدادهای امنیتی ۱۳۵۷» از آثار مرکز مطالعات اسناد تاریخ انقلاب اسلامی، با حضور رضا جعفری مسئول این مرکز، سید نظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس، حمیدرضا مقدم‌فر مشاور فرهنگی رسانه‌ای فرمانده کل سپاه و مؤلفان کتاب، پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه ۱۹ بهمن) در خبرگزاری فارس رونمایی شد.

 

جعفری در این نشست گفت: ضمن تبریک ایام الله دهه فجر لازم می­ دانم از دوستان عزیز خبرگزاری فارس بابت رونمایی از کتاب­‌های مرکز مطالعات اسناد تاریخ انقلاب اسلامی تشکر کنم. همچنین تشکر ویژه‌­ای هم از دکتر مقدم­فر دارم که قبول زحمت کردند و در این مراسم شرکت کردند.

وی ادامه داد: لازم می­‌دانم قبل از پرداختن به کتاب­‌هایی که امروز رونمایی شد، جمله‌­ای در خصوص مرکز مطالعات اسناد تاریخ انقلاب اسلامی عرض کنم. این مرکز با هدف روایت اسنادی از تاریخ انقلاب اسلامی، به ویژه وقایع پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ایران و همچنین پوشش دادن خلأهایی که در ثبت تاریخ انقلاب وجود دارد، راه­‌اندازی شده است و از آنجائی­‌که یکی از مهمترین پایه­‌های آگاهی تاریخی، بر اسناد و مدارک استوار است، این مرکز با ایجاد بستری مناسب و مساعد جهت پژوهش‌‌­های تاریخی، از پژوهش­گران و محققان این حوزه صمیمانه دعوت به همکاری می‌کند.

مسئول مرکز مطالعات اسناد تاریخ انقلاب اسلامی در معرفی اجمالی کتاب­‌های روزشمار گفت: امروز کتاب­ «رخدادهای امنیتی بهمن۱۳۵۷ » و «رخدادهای امنیتی اسفند ۱۳۵۷» رونمایی شد که امیدوارم این کتاب­ها مورد استفاده و بهره­‌برداری محافل علمی و پژوهشی کشور و مردم علاقه­‌مند به تاریخ انقلاب اسلامی قرار گیرد. مجلدات بعدی به صورت سلسله­‌وار انجام و به زیور چاپ آراسته خواهد شد.

این مقام مسئول اظهار داشت: سال­‌های انقلاب و به خصوص سال ۵۷ پر از اتفاق­‌های تلخ و شیرین است که بدون فهم آن­ها نه ارزش انقلاب درک می­‌شود و نه می‌­توان تحلیلی درست از این انقلاب شکوهمند ارائه داد و نسل­‌های آینده را با حقایق آن آشنا کرد. از این روز مرکز مطالعات اسناد تاریخ انقلاب اسلامی با همکاری انجمن پیشکسوتان سپاس بر آن شد اتفاقات امنیتی سال­‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی را با روش وقایع‌­نگاری فارغ از ارزش­گذاری و داوری در اختیار علاقه­‌مندان و محققان محترم قرار دهد.

وی افزود: این سلسه کتب که امروز دو جلد از آن رونمایی شده است، به وقایع امنیتی ۲۳ بهمن۱۳۵۷ تا ۲۹ اسفند ۱۳۶۴ مندرج در روزنامه­‌های رسمی و پرشمارگان سال­‌های مذکور می‌­پردازد.

جعفری گفت: بر خود لازم می­‌دانم از انجمن محترم پیشکسوتان سپاس که با تلاش بی‌وقفه و برنامه‌­ای دقیق و علمی با تشکیل یک کارگروه خوب این مهم را به نتیجه می‌رسانند، تشکر کنم.

وی در معرفی اجمالی کتاب «فرجام مذاکره با شیطان» هم اظهار داشت: یکی از پرونده‌‌هایی که بررسی آن حائز اهمیت و دارای تجربیات ارزشمند است، پرونده حل و فصل آزادی گروگان­‌های آمریکایی (تسخیر لانه جاسوسی) و تدوین بیانیه الجزایر و توافقات میان ایران و آمریکا با میانجی­‌گری دولت الجزایر در سال ۱۳۵۹ است. این مذاکرات اولین رویارویی دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با شیطان بزرگ بود که موجب شد نقاب از چهره استکباری آمریکا به دلیل تزویر در تدوین و بدعهدی در عمل به بیانیه‌­ها، بیش از پیش برداشته شود.

جعفری گفت: کتاب «فرجام مذاکره با شیطان»که با همت برادر عزیز، جناب دکتر روح الله غلامی تهیه و تدوین شده، روایتی مستند و بدون سوگیری­‌های سیاسی از نتایج مذاکره ایران و آمریکا در خصوص آزادی گروگان­‌های آمریکایی است که همین­جا از زحمات ایشان تشکر می­‌کنم.

مسئول مرکز مطالعات اسناد تاریخ انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: در پایان از برادر ارجمند جناب سید نظام‌الدین موسوی مدیرعامل محترم خبرگزاری فارس و همه عزیزانی که در برپایی این مراسم نقش ایفا کردند تشکر می‌­کنم. همچنین مجدداً از همه پژوهشگران در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی دعوت به همکاری می­‌کنم.

انتهای پیام/ک

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید