» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » حقانی: ۲۴ هزار مفقود سیاسی در دوره رضاخان وجود داشت/ پاسخ به تطهیرکنندگان رژیم پهلوی
سینما و تئاتر

حقانی: ۲۴ هزار مفقود سیاسی در دوره رضاخان وجود داشت/ پاسخ به تطهیرکنندگان رژیم پهلوی

۶ اسفند ۹۶ 0۰3

[ad_1]

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، موسی حقانی مدیر مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران در دومین همایش مقابله با تحریف تاریخ معاصر و تطهیر پهلوی طی سخنانی به نقد وضعیت تاریخ‌نگاری موجود پرداخت و اظهار داشت: عده‌ای خواستند با تطهیر رژیم پهلوی چرایی انقلاب اسلامی را زیر سؤال ببرند و با شناخت ظرفیت تاریخی می‌توانیم به ظرفیت ملی خود پی ببریم.

وی افزود: متـأسفانه آنقدر که دشمنان ایران و انقلاب تاریخ را جدی گرفته اند ما تاریخ را جدی نگرفتیم تاریخ نگاری رسمی که در کشور ما رایج است تاریخ‌نگاری انقلابی نیست بلکه تاریخ‌نگاری رسمی سکولارزده و نسبی‌انگارانه است.

حقانی گفت:‌ در تاریخ‌نگاری رسمی خدمت و خیانت گم می‌شود تا جایی که همه چیز را خاکستری می‌بینند حتی در عرصه‌ای که کاملاً روشن است نیز تردید ایجاد می‌کنند. حتی سیاه‌ترین صحنه تاریخی مثل قرارداد ۱۹۱۹ وثوق‌الدوله که ایران را با پشتوانه تاریخی عظیم در حال مستعمره کردن بود کاری درستی می‌دانستند و با این توجیه که اگر ایران مستعمره می‌شد نجات پیدا می‌کرد.

وی با اشاره به انتشار کتاب «شعبان جعفری» به نویسندگی هما سرشار و «نگاهی به شاه»‌ به نویسندگی عباس میلانی کتاب‌فروشی‌های خیابان انقلاب در بهترین مکان کتاب‌ها را در اختیار عموم قرار می‌دادند، افزود: این در حالی است که کتاب‌هایی که به این کتاب‌ها پاسخ می‌داد در پستوها نگه می‌داشتند.

حقانی گفت: متأسفانه بسیاری از ما نسبت به تاریخ بی‌اطلاع هستیم که این درباره علاقه‌مندان به تاریخ اندکی مستثنی است. بدون اغراق تمام شبکه‌های معارض یکی دو برنامه تاریخی در طول هفته دارند و از مشروطه تا انقلاب اسلامی را زیر سؤال می‌برند و فضایی درست می‌کنند که طرفداران انقلاب اسلامی به سختی از شهید اندرزگو و شهید نواب دفاع کنند چون این شبکه‌های معاند آنها را تروریست نامیدند.

وی افزود: متأسفانه مشکلات و ناهنجاری‌های اقتصادی که در کشور طی این سال‌ها رخ داد کار تاریخ‌نگاران انقلاب اسلامی را سخت‌تر کرد. این در حالی است که انقلاب از تمامیت ارضی و هویت ایران دفاع کرد.

مدیر مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران ادامه داد: یک‌سویی یک جریان حکومت با تجددطلبان کار را سخت‌تر می‌کند. این در حالی است که کتاب درسی جمهوری آذربایجان پر از تحریف علیه ایران، تشیع و مسئولین جمهوری اسلامی ایران و تاریخ‌نگاری آن کشور ملغمه‌ای از ریشه‌های کمونیستی و صهیونیستی دارد. اینگونه دانش‌آموزان خود را تربیت می‌کنند که با ایران و ایرانی دشمنی کنند تا جایی که حتی برخی تیم‌های ورزشی ما در حال مسابقه هستند طرفداران آنها پرچم ترکیه و جمهوری آذربایجان را بالا می‌برند و اگر در کتاب‌های درسی تاریخی ما بنویسیم قفقاز بخشی از ایران بوده که از ایران جدا شده است برخی مسئولین می‌گویند اشاره به این واقعیت تاریخی به مناسبات ما با کشورهای تازه استقلال یافته قفقاز ضربه می‌زند.

حقانی گفت: این بی‌توجهی به تاریخ باعث شده الان برخی به تطهیر رژیم پهلوی بپردازند این در حالی است که رژیم پهلوی پست‌ترین سلسله تاریخی ایران بوده که به استقلال و هویت ایرانی ضربه زده است.

وی با اشاره به اینکه ما نیازمند بازنگری اساسی به تاریخ‌‌نگاری هستیم،  گفت: باید تاریخ‌نگاری از دوران باستان تا دوران معاصر از نوع نوشته شود و برخی از تاریخ‌نگاران که به تعریف تاریخ‌نگاری می‌پردازند دست به ایجاد گسل‌های قومی و مذهبی در کشور می‌زنند حتی برخی که خود را روشنفکر دینی می‌نامند اساس تشیع را زیر سؤال می‌برند و در وجود حضرت صاحب زمان تشکیک ایجاد می‌کنند و در شبکه‌های تلویزیونی و مجازی فعال هستند و امروزه وارد حوزه تاریخ‌نگاری معاصر شدند تا دست به تحریف انقلاب و حضرت امام بزنند و انقلاب اسلامی را بی‌فایده نشان دهند.

مدیر مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران  ادامه‌داد: آن بخشی که در حوزه تطهیر پهلوی در حال فعالیت هستند عملاً اقدامات رضا شاه و محمدرضا شاه را بزرگ‌نمایی می‌کنند و این عقب‌گرد از کسانی که مدعی روشنفکری هستند جای تأسف دارد.

حقانی گفت: کشورهای استکباری به این دلیل رضاخان را از ایران تبعید کردند که ایران دوره رضاخانی در حال انقلاب بود و استکبار نمی‌خواست به علت همسایگی ایران با شوروی این منطقه ناآرام باشد و برای دیدن واقعیات آن دوره اگر مطبوعات آن دوره را مطالعه کنید می‌بینید که حتی وام‌داران تاریخی رضاخان مثل علی دشتی به انتقاد از رضاخان می‌پردازد.

وی با اشاره به کسانیکه مدعی‌اند انقلاب برای ایران دستاوردی نداشت و آرزو می‌کردند ای کاش ایران انقلاب نمی‌شد، گفت: مطابق اسناد آمریکایی اگر رژیم پهلوی ادامه می‌یافت ایران در سال ۱۳۷۵ بدهکارترین کشور جهان بود.

مدیر مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران ادامه داد: دست‌اندرکاران تطهیر پهلوی مردمی‌ترین انقلاب قرن بیستم را که انقلاب اسلامی است سعی دارند جنایتکار نشان دهند  حتی ۷-۸ نفر از مسئولان دوره پهلوی که بعد از انقلاب اعدام شده‌اند را جرائم انقلاب می‌دانند در حالیکه این افراد دستور شلیک به سوی مردم را صادر کرده بودند.

حقانی گفت: مسیری که غرب‌گرایان به ایران توصیه می‌کنند که با وابستگی به غرب به توسعه برسیم را ایران ۱۵۰ سال طی کرده است و یک بار این را رفتیم و همه چیزمان را واگذار کردیم. به طوری که اسدالله علم در خاطراتش بیان می‌کند در حالی که ما ادعای رسیدن به دروازه‌های تمدن داریم که برخی نقاط تهران آب شرب نداشتیم.

وی افزود:‌ برخی مانند محمدعلی فروغی اینگونه تعبیر می‌کنند که ایران مانند پیراهنی است که اگر دستی در پیراهن نباشد نمی‌تواند حرکت کند.

مدیر مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران گفت: استکبار با ایران بزرگ و قدرتمند همیشه سر ناسازگاری خواهد داشت و همیشه می‌خواستند ایران را در بربریت نگه دارند.

حقانی از دیگر جفاها به تاریخ این کشور را معرفی ایران در زمان رژیم پهلوی به عنوان قدرت منطقه‌ای دانست و گفت:‌ این در حالی است که ایران در آن زمان بحرین را از دست داده بود و هویدا می‌گفت بحرین مانند دختر ما بود که شوهرش دادیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در دوره رضاخان ۲۴ هزار مفقود سیاسی داشتیم و ما همیشه باید حقوق مردم و استقلال ایران را از رژیم پهلوی مطالبه کنیم.

انتهای پیام/

 

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید