» اخبار جدید » انتخابات‌ باید تجلی گاه اعمال اراده اکثریت ملت باشد/مشارکت حداکثری محتاج رقابت است
اخبار جدید - تهران - جدیدترین اخبار - دولت - سیاست - سیاسی

انتخابات‌ باید تجلی گاه اعمال اراده اکثریت ملت باشد/مشارکت حداکثری محتاج رقابت است

۲۷ اردیبهشت ۰۲ 1۰59

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه مشارکت حداکثری نیازمند چند مولفه است:گفت : اولین مولفه اعتماد متقابل دولت و ملت است که این اعتماد به دلیل دخالت حاکمیت در چینش عوامل اجرایی و نظارتی،اعمال قانون نظارت استصوابی ودخالت نیروهای مسلح در سیاست و بویژه ورود غیر مجاز در عرصه انتخابات شدیدا آسیب دیده است و نیاز به احیای آن است که دارای راهکار اما بسیار مشکل است.

علی محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و فعال سیاسی کشور درگفتگوی اختصاصی با آسمانی نیوز با تاکید بر اینکه مشارکت حداکثری محتاج رقابت است؛ اظهارکرد: رقابت در انتخابات نیازمند در صحنه بودن کاندیداهای مورد توجه و علاقه احزاب،طیف ها و اکثریت رای دهندگان و به ویژه رعایت بی طرفی حاکمیت در امر انتخابات است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قانون انتخابات متناسب با افزایش مشارکت می باشد یا خیر ؟ گفت : به هیچ وجه.اولا شیوه انتخابات بسیار قدیمی است و حتی در عقب مانده ترین کشورها و آنهایی که در ابتدای مسیر دموکراسی هم هستند اینگونه شیوه انتخابات کاربرد ندارد و مشکل اصلی در اینجاست که حاکمیت نقش کلی و اصلی را در برگزاری انتخابات ایفا می نماید!

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در انتخاباتی که قرار است خواست و اراده اکثریت اعمال گردد ابزار تشخیص و رسیدن به کاندیداهای مناسب احزاب هستند که در سابه کارکرد حزبی می باید نقش ایفا کنند،نه اینکه مجریان و ناظرین دولتی همه کاره انتخابات باشند؛ خاطرنشان کرد: کارکرد حزبی در اداره کشور و برگزاری انتخابات باعث می شود کاندیداهای با کیفیت تری به مردم معرفی شوند،رقابت عنصر اساسی هر کار سالم در انتخابات نیز از داخل احزاب شروع و سپس احزاب بایکدیگر ادامه خواهند داد و رای دهندگان متوجه خواهند شد که کدام کاندیدا و یا کاندیداها بیشتر به درد شان می خورد.

نمازی در ادامه گفت : در این سیستم نیاز به بررسی صلاحیت کاندیداها نیست.رای دهندگان از چند روز قبل به محل های معرفی شده،مراجعه و برگ رای را دریافت و با حوصله و مشورت با معتمدین خود که در راس همه حزب مورد نظر قرار دارد،نامزدهای مورد نظر خود را تعیین و در روز معین برگ رای خود را به صندوق می اندازند،شمارش آرا ماشینی است و فرد و افراد در آن تاثیری ندارند. لذا انتخاب سالم و اعلام نتیجه سریع خواهد بود.مثال جدید آن انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه است.

این فعال سیاسی کشور درباره ویژگی های یک مجلس خوب گفت: انتخابات‌ می باید تجلی گاه اعمال اراده اکثریت ملت باشد.قطعا مجلس محصول یک انتخابات بدون دخالت و اعمال نظر دولت و در نتیجه رقابتی یکسان نخواهد بود و اکثریت و اقلیت نزدیک به یکدیگر خواهد شد.

وی در تحلیل خود از رقابت احزاب و جریان های سیاسی در فضای سیاسی کشور در انتخابات پیش رو؛ گفت : اگر قرار است رویه حاکم بر انتخابات مجلس چهارم تا یازدهم به استثنای دوره ششم اکنون نیز حاکم باشد،عرصه رقابت برای احزاب و تشکل ها وجود نخواهد داشت.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی پیرامون حضور چهره های شاخص سیاسی در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت :  با موضعی که آقای دکتر علی لاریجانی اصولگرا اتخاذ نمود و سخن از عدم همراهی با خالص سازی نمود و اطلاعاتی که بنده دارم با شرایط فعلی چهره های شاخص مخصوصا اصلاح طلب در این دوره از انتخابات حضور نخواهند داشت و احزاب معروف هم بعید است لیست ارائه دهند. البته آقای دکتر رضایی مدت هاست یک پای انتخابات هستند.
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه عملکرد مجلس یازدهم را با توجه به حمایت های رهبر فرزانه انقلاب تا چه اندازه ای موفق می دانید؟ و آیا این مجلس واقعا مجلسی با شاخصه های انقلابی بود ؛ خاطرنشان کرد : با عنایت به شیوه انتخاب نمایندگان این دوره مجلس که با رقابت حداقلی و آرای بسیار کم نمایندگان بوده،مجلس عصاره ملت نیست و لذا موفق هم نبوده است.نمی دانم منظورتان از انقلابی عمل کردن چیست؟ نماینده باید تخصص قانون نویسی تشخیص و تصویب لوایح و طرح های خوب و مفید را داشته و قدرت تهیه و یا تصویب برنامه های مورد نیاز پیشرفت و توسعه کشور و رفاه و آسایش و معنویت مردم را داشته باشد.

نمازی در پایان در مورد برنامه حزب کارگزاران برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گفت : تا جایی که خبر دارم هنوز در این زمینه تصمیمی اتخاذ نشده است.

انتهای خبر/

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید