» سیاست » آیت الله علیرضا اعرافی » حوزه باید در تولید ادبیات و گفتمان بصورت جدی ورود داشته باشد/درس باید در قلب حوزه باشد
آیت الله علیرضا اعرافی - دولت - سیاست - سیاسی - قم

حوزه باید در تولید ادبیات و گفتمان بصورت جدی ورود داشته باشد/درس باید در قلب حوزه باشد

۱۷ اردیبهشت ۰۲ 2۰60

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: طلاب باید دارای درک اجتماعی بوده و به توان راهبری مسلط باشند و این امر در جهت گیری های علمی تاثیرگذار است؛ البته باید مراقب بود در پیچ خم آسیب ها قرار گرفته نشوند و در این امر حرمت بزرگان حوزه نیز حفظ شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «آسمانی نیوز» ؛ جضرت آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار اعضای شورای مرکزی انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم که در دفتر مدیر حوزه برگزار شد گفت: اهتمام طلاب نسبت به مباحث اسلام، انقلاب و حوزه بسیار مهم است، همانطور که حوزه همزمان با عناصر اصلی که نظام تعلیم و تعلمی، بنیه علمی و قدرت و اقتدار حوزه می باشد، یک نهاد تاریخی است که نیازمند یک بنیه راهبری و مدیریت است.

مدیر حوزه های علمیه افزود: تمام آنچه در فقه ما می باشد، همگی باید بماند و این نگاه باید در تمامی اضلاع حوزه، بدون هراس توسعه و تعمیق پیدا کند.

وی تصریح کرد: درس باید در قلب حوزه باشد و یک ضلع قوی مبتنی بر منهج اجتهادی و انواع قلمروهای جدید می باشد که در رشته های جدید جواب می دهد؛ همچنین اخلاق حوزوی و سنت های نوشته و نانوشته ای که در نظام تهذیب می باشد، نظام مهم حوزه است و مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله اعرافی بیان داشت: رویکرد اجتماعی و مردمی و کنشگری از دیگر نظام ها و مقومات حوزه می باشد در کنار این ها، نکته مهم و ضلع بسیار مهم تفکر راهبردی و قدرت راهبری و بنیه هدایت گری درون و برون حوزه است که به اندازه همه آنها مهم می باشد؛ لذا ورود در این قلمرو و یک ضرورت و کانون این راهبری در یک امر مهمی همچون امام(ره) و رهبری و مراجع در اقسام و مراتبی تعریف می شود.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: باید رویکرد تحولی و نگاه راهبری و ارتباط با درون نظامات حوزوی و برون حوزوی مورد توجه قرار گیرد؛ البته باید همراه با قدرت های علمی و تحولی باشد.

وی گفت: بنیه اخلاقی، علمی و کارهای اجتماعی طلاب، مکمل یکدیگر هستند و این مسئله باید در اشکال مختلف در سنین جوانی مورد توجه اساتید قرار گیرد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: توانایی ساماندهی، راهبری، مدیریت در مراتبط تشکیکی باید از موضوعات مهم به حساب بیاید در این صورت این توانایی و نوع کار علمی می تواند تاثیر بگذارد؛ لذا طلاب باید درک اجتماعی و به توان راهبری مسلط باشند و این امر در جهت گیری های علمی می تواند تاثیرگذار باشد؛ البته باید مراقب بود در پیچ خم آسیب ها قرار گرفته نشود و در این امر حرمت بزرگان حوزه نیز حفظ شود.

مدیر حوزه های علمیه افزود: آینده با امروز تفاوت های زیادی دارد؛ چرا که انقلاب اسلامی فرصت های بی نظیری برای گسترش معارف اهل بیت(ع) در اقصی نقاط جهان پدید آورده است و این ظرفیت در تاریخ اسلام نظیر نداشته و نکته مقابل آن امروز و فرداهای سخت در مسائل علمی و اجتماعی و تهدیدها خواهد بود.

وی گفت: حوزه انقلابی در سطح و در عمق، دارای تهدیدی ها و آینده نگری هایی است و این وِیژگی حوزه انقلابی است؛ البته کنشگری در سطح بسیار مهم می باشد که در این موضوع نیاز به تبیین و موضوع گیری است و در عمق باید محتواها و نیروهای قوی لازم به فراخور نیاز تولید و تربیت شوند.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: در تولید ادبیات و گفتمان باید حوزه بصورت جدی ورود داشته باشد و به مسائل عمیق وارد شود و در پاسخگویی به مشکلات وارد میدان گردد و هم در لایه سطحی و عمیقتر برای گسترش معارف الهی و گفتمان انقلاب اسلامی کار کند؛ البته این امر مهم نیازمند جمع های متخصصین است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: طلاب باید دارای درک اجتماعی بوده و به توان راهبری مسلط باشند و این امر در جهت گیری های علمی تاثیرگذار است؛ البته باید مراقب بود در پیچ خم آسیب ها قرار گرفته نشود و در این امر حرمت بزرگان حوزه نیز باید حفظ شود.

انتهای پیام/

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید