» اخبار جدید » دبیرکل حزب موتلفه اسلامی: با قاطعیت می‌گویم مشارکت مردم در انتخابات بالای ۵۰ درصد خواهد بود
اخبار جدید - تهران - جدیدترین اخبار - دولت - سیاست - سیاسی

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی: با قاطعیت می‌گویم مشارکت مردم در انتخابات بالای ۵۰ درصد خواهد بود

۵ شهریور ۰۲ 2۰119

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: قوه‌قضائیه ما دچار مشکلات است. بهترین نیروها و برجسته‌ترین نیروها از هر سلیقه و جریان در رأس قوه‌قضائیه حضور پیدا کرده اما هنوز مشکلات قضایی ما باقی است. چون در قوه قضائیه مقررات و مبانی قضائی اسلام مطرح شده است اما ساختار قوه‌قضائیه غربی است.

به گزارش «آسمانی نیوز» ؛ اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: قوه‌قضائیه ما دچار مشکلات است. بهترین نیروها و برجسته‌ترین نیروها از هر سلیقه و جریان در رأس قوه‌قضائیه حضور پیدا کرده اما هنوز مشکلات قضایی ما باقی است. چون در قوه قضائیه مقررات و مبانی قضائی اسلام مطرح شده است اما ساختار قوه‌قضائیه غربی است.

با انتخابات پرماجرا و پرهیجانی رو به رو خواهیم بود

بادامچیان درباره  قانون جدید انتخابات با موضوع پیش ثبت نام کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی و اینکه این قانون پیش ثبت نام چه تاثیری در سرنوشت انتخابات می‌گذارد؟گفت: این دوره طبعا ما با یک انتخابات پرماجرا و پرهیجان روبه‌رو خواهیم شد. تحلیل من که از اول پیروزی انقلاب در صحنه انتخابات همه‌جا حضور داشتم چه از طرف حزب جمهوری اسلامی و چه از طرف حزب مؤتلفه اسلامی، چه در انتخابات خبرگان که مسئولیت مستقیم داشتم و چه در انتخابات‌ها و ارتباط کامل با فراکسیون حزب جمهوری اسلامی در مجلس و امروز با فراکسیون مؤتلفه اسلامی در مجلس؛ مجموع نظر من این است که این دوره از انتخابات، ما یک دوره بسیار جالبی داریم که در دنیا ویژگی خاص خودش را دارد. انتخابات ما نه انتخابات آمریکا و انگلیس است که دارای دو حزب باشد و نه انتخابات کشورهایی مثل فرانسه و ایتالیا و نه به شکل انتخابات کشورهای کمونیستی برگزار می‌شود. بنابراین یک انتخابات ویژه جمهوری اسلامی است. نگاه به این انتخابات بسیار نگاه مؤثری است به شرط اینکه دقیقا روی آن کار کنیم و تحت‌‌تأثیر فضاهای دیگران پیش نرویم. اصل انتخابات متعلق به مردم است و مردم همواره حضور پیدا کردند و آن چیزی را هم که آنها خواستند معمولا انجام شده است.

وی در ادامه گفت: در ۱۱ دوره انتخابات با همه تغییرات و مسائلی که در قوانین انتخاباتی پیش آمد در رابطه با شورای محترم نگهبان، مسأله صلاحیت‌ها و احراز صلاحیت‌ها، مسائل گروه‌ها و دسته‌بندی‌های سیاسی از شورای اولیه و ائتلاف بزرگ در مجلس اول و مجلس دوم تا مجلس‌هایی که همه‌نوع سلیقه در آن بودند و تا مجلس دهم که اکثریت دست اصولگرایان و بخشی هم در دست اصلاح‌طلب‌ها و میانه‌روها بود و در نهایت انتخابات مجلس یازدهم که تیپ‌های خاصی در آن حاضر هستند و البته در آن اصلاح‌طلب‌ها هم وجود دارند، می‌توان گفت ما یک انتخابات ویژه داشته‌ایم و حالا هم آمدند قانون جدید گذاشتند.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه در این مجلس به دنبال انتخابات تناسبی بودند؛ اظهار کرد: ما با انتخابات تناسبی کاملا مخالف هستیم به این علت که انتخابات تناسبی حقوق منفردها را تضییع می‌کند و بعد هم با مبانی اصلی حقوق مغایر است. انتخابات تناسبی این است که اگر دو، سه حزب در یک انتخابات شرکت کردند مثل آلمان سپس محاسبه می‌کنند که مثلا از ۴ میلیون رأی تهران ۲ میلیون توسط یک حزب رای آورده بنابراین ۵۰ درصد آرا برای آنهاست، یک میلیون و نیم رای هم یک حزب دیگر آورده پس ۴۰ درصد برای آن حزب است و ۵۰۰ هزار رأی هم دو، سه گروه به دست آوردند، پس یک‌ چهارم کرسی هم برای آن‌هاست. این امر اشکالات متعدد حقوقی و مبانی عقلایی دارد. برای اینکه مثلا اگر حزب اول در این ۵۰ درصد و ۲ میلیون رای، به فرض با۲۰ نفر حاضر شده، ۱۰ نفر نماینده می‌شوند و ۱۰ نفر بعدی را هم حذف می‌کنند. به ۱۰ نفر حزب بعدی که رأی اول را نیاوردند می‌گویند شما نماینده هم شوید. این تضییع حقوق ۱۰ نفر از گروه اول و خلاف مبانی حقوقی و فلسفه انتخابات است. به همین علت در مجلس انتخابات تناسبی مطرح شد، یک عده موافق و یک عده مخالف بودند و رأی هم آورد. ولی دوباره با نظارت مجمع تشخیص بررسی شد و به مجلس آمد و مجلس حذف کرد.

وی با اشاره به برخی نکات مثبت در قانون جدید انتخابات گفت: یکی از نکات مثبت همین روند پیش‌ثبت‌نام است. من دو هفته قبل در جلسه فراکسیون مؤتلفه هم این موضوع را مطرح کردم که شورای نگهبان زمان بسیار محدودی در اختیار دارد تا افرادی که ثبت نام کرده‌اند را بررسی کند و زمان لازم برای بررسی صلاحیت‌ها را ندارد در حالی که چند هزار نفر هم شرکت کرده‌اند و اکثرا دکترا و مهندسی دارند و حق‌شان است که بخواهند نماینده شوند ولی تعداد زیاد است و شورای نگهبان درصدی را که عدم‌‌صلاحیت دارند، رد می‌کند و درصد زیادی را هم می‌گوید احراز صلاحیت نشد و آنها را به خاطر عدم احراز ‌صلاحیت رد می‌کند نه اینکه عدم صلاحیت داشته باشند، پس یک فرصت ۶ ماهه داده شود و فردی که می‌خواهد نماینده شود به شورای نگهبان اعلام کند و شورا هم در فرصت لازم نظر بدهد و اگر فرد ایرادی داشت، زمان برای اعتراض و رسیدگی و بررسی مجدد و اعلام نهایی به فرد به اندازه کافی باشد و اگر اعتراض هم نداشت که تکلیف خودش را فهمیده و نیاز نیست ۶ ماه زحمت بکشد و برای انتخابات زمینه‌سازی کند.

بادامچیان با اشاره به قانون جبهه‌ها، احزاب و فهرست آنها گفت: این هم کار را آسان می‌کند و شرکت‌کننده در انتخابات فهرستی رای می‌دهد یعنی به جای اینکه اسم ۳۰ نفر را در تهران بنویسد، نام یک فهرست را می‌نویسد، حالا آنها که تک‌نماینده هستند، دو نماینده، سه نماینده هستند از بین ۱۲، ۱۵، ۲۰ نفر که آنجا هستند یک تا سه نفر را می‌نویسد. اما در تهران می‌خواهد ۳۰ نفر را بنویسد به جای آن ۳۰ اسم بنویسد مثلا می‌نویسد فهرست حزب مؤتلفه اسلامی، فهرست شورای وحدت، فهرست حزب پایداری و … هم نوشتن و هم خواندن و شمارش آن راحت می‌شود. بنابراین این بخش هم التزام خوبی است. اما اینکه گفته‌اند که فقط یک نفر در یک جبهه می‌تواند باشد این ممکن است حقوق احزاب و نامزدها را مورد اشکال قرار دهد، به دلیل اینکه ۴ تا حزب می‌خواهند از یک نفر حمایت کنند، چه اشکالی دارد؟ اما در این قانون می‌گوید شما فقط باید در فهرست یک حزب باشید. توضیح هم ندادند و اتفاقا در بحث قانون هم که من نگاه کردم می‌توان توضیح داد که اگر حزب یا کسی در یک فهرست انتخاباتی می‌آید، در فهرست‌های انتخاباتی دیگر احزاب اشکال ندارد باشد گرچه این فرد برای آن فهرست است اما بقیه احزاب می‌توانند از او حمایت کنند. اگر برای این حاشیه‌ نمایندگان محترم تبصره‌ای بر این قانون بگذارند این مشکل هم حل می‌شود وگرنه اصل این قانون هم خوب است به این دلیل که یک نفر در ۱۰ حزب و جبهه سجاده پهن نکند و نماز ‌بخواند، خب آدم یک‌جا نماز می‌خواند. البته ممکن است کسانی هم ایرادهای گوناگونی بر این قوانین داشته باشند که مشکلی نیست، ایرادات را بگویند که دوباره تصحیح شود.

در ۳۱ استان به اندازه کافی نیروی شایسته برای مجلس داریم

وی درباره کاندیداهای حزب موتلفه اظهار کرد: بله، به این دلیل که ما در معاونت سیاسی یک مدیریت دائم انتخاباتی داریم از سال گذشته برنامه‌ریزی کردیم. برای حزب که مشکلی ندارد. یک حزب می‌تواند نامزدهای خود را به سرعت اعلام کند. حزب تشکیلات دارد برخلاف افراد منفرد که باید خودشان تصمیم بگیرند حزب در این زمینه آمادگی اینکه ثبت‌نام کند را دارد و در ۳۱ استان ما به اندازه کافی نیروی شایسته برای مجلس داریم.

مؤتلفه مستقلا به صحنه می‌آید

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی درباره اینکه این حزب چند نامزد برای حضور در انتخابات معرفی خواهد نمود؛ گفت: هنوز نامزدها نهایی نیستند. ما هم در اینجا یک پیش‌نامزد داریم و باید تابع قانون باشیم. حالا ممکن است ما بگوییم ۵۰ نفر از تهران ثبت‌نام کنند، نه به عنوان اینکه حتما نامزد آینده هستند، بلکه هنگامی که نزدیک انتخابات می‌شویم آنجا ببینیم وظیفه چیست. الان در پیش‌انتخابات بحث اصلی این است که مؤتلفه مستقلا به صحنه می‌آید؛ افراد را در سراسر کشور مشخص می‌کند و به ثبت‌نام می‌رساند. طبیعی است که بعد از ثبت نام هم مراحلی داریم:‌

در مجلس فعلی آدم‌هایی هستند که شایستگی نمایندگی ندارند

بادامچیان با بیان اینکه در مجلس یازدهم هم آدم‌هایی اصلح و شایسته‌ هستند وهم آدم‌هایی که شایستگی نمایندگی را ندارند؛ خاطرنشان کرد: همه‌طور نماینده در مجلس وجود دارد و به کل مجلس نمی‌شود یک حکم واحد داد. مجلس یعنی ۲۹۰ نماینده. وگرنه این ساختمان که کل مجلس نیست. ۲۹۰ نفر هر دوره نماینده مجلس می‌شوند. اگر بخواهیم به طور کلی برای همه‌شان حکم کنیم، خلاف مبانی است. در آنها همه‌ نوع نماینده هست. پس ما باید در معرفی نامزدها در زمانی که می‌خواهیم فهرست نهایی‌مان را بدهیم، توجه کنیم. فهرست هم که دادیم، ۱۰ فهرست دیگر هم اگر درآمد، اگر می‌خواهیم در این انتخابات به یک وحدت برسیم، باید همه نیروهای‌مان را بنویسیم و شاخص‌های‌مان را هم بگذاریم و بگوییم آقایان شما یا می‌خواهید باندبازی کنید یا باند هستید و می‌خواهید خودمحوری کنید و بخواهید که ما باید شماها باشید و بگویید من طرفدار وحدت هستم، اما وحدت همه با من! اینکه وحدت نشد. اینکه شما بگویی من بالاتر از همه هستم، نمی‌شود. بنابراین اگر خواستیم به وحدت برسیم باید فهرست‌های‌مان را روی هم بگذاریم و در نهایت فهرست مجموع کسانی که صلاحیت‌شان تأیید شده و اعلام شده را ملاحظه کنیم. مجلس آینده که مجلس گام دوم است، باید انقلاب اسلامی را تکامل بدهد و حتما باید تحول ایجاد کند، چون نظام بعد از چهل و چند سال نیاز به تحول دارد، ببینیم چه کسانی می‌توانند این برنامه را اجرا کنند و آنها را در فهرست واحد بگذاریم و همه با هم حمایت کنیم.

ساختار قوه قضائیه ما غربی است

 وی با تاکید بر اینکه تحول در قانون اساسی و در سه‌ قوه هم نیاز است؛ تصریح کرد: قوه‌قضائیه ما دچار مشکلات است. بهترین نیروها و برجسته‌ترین نیروها از هر سلیقه و جریان در رأس قوه‌قضائیه آمده است. از شهید‌بهشتی تا آقای حاج‌سیدجوادی در نهضت آزادی که افراد برجسته‌ای بودند، شهید قدوسی، ربانی املشی، آیت‌الله یزدی، آیت‌الله صانعی یا مرحوم شاهرودی، آیت الله آملی‌ لاریجانی و الان آقای محسنی این‌ها آدم‌های برجسته‌ای بودند و هستند. در میان دادستان‌ها هم انواع و اقسام‌ افراد سرکار آمدند اما هنوز مشکلات قضایی ما باقی است. چون در قوه قضائیه مقررات و مبانی قضائی اسلام مطرح شده است اما ساختار قوه‌قضائیه غربی است.

مشکل در قوه‌قضائیه این است که این ساختار جواب‌بده نیست

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه تشریفات دادرسی ما غربی است و باید نظام اداری و ساختار قضایی ما تحول پیدا کند؛گفت: در اینکه ولی‌امر باید رئیس قوه قضاییه را منصوب کند، شکی نیست چون بهترین شیوه است. یعنی تنها قوه‌قضائیه مستقل در دنیا، قوه‌قضائیه اسلامی ایران است. چون در تمام قوه‌های قضائیه دنیا رئیس قوه‌قضائیه، وزیر دادگستری است که وزیر برای قوه‌مجریه است و دولت او را انتخاب می‌کند؛ چه نخست وزیر چه رئیس‌جمهور و چه پادشاه. پس مستقل نیست و منصوب قوه‌مجریه است و قوه‌قضائیه در واقع تابع قوه‌مجریه است و استقلال ندارد. تنها در ایران است که قوه‌قضائیه‌ توسط ولی‌امر انتخاب می‌شود و مستقل از دولت است. این یک کار بسیار مترقی و عظیمی بود که خبرگان قانون اساسی انجام داد که البته اشتباه و خطا هم در آن وجود دارد.

چارچوب دولت ما دقیقا تقلید از دولت فرانسه است

بادامچیان با تاکید بر اینکه چارچوب دولت ما دقیقا تقلیدی از فرانسه است؛خاطرنشان کرد: فرانسه هم رئیس‌جمهور دارد، چند وزیر دارد و وزرایش را مجلس انتخاب می‌کنند. چه فرقی بین دولت اسلامی و آنهاست؟ پس باید تحول انجام شود و تحول آن به دست مجلس است؛ مجلس باید ساختار را تغییر بدهد. مجلس هم مثل مجلس فرانسه است، مردم جمع می‌شوند و رأی می‌دهند و انتخابات انجام می‌شود، در حالی که آیا باید به همان سبکی که ۱۰۰ سال است در دنیا اجرا می‌شود، اکتفا کنیم؟ یا حداقل یک تحول می‌خواهیم. همه می‌گویند تحول می‌خواهند برخی هم می‌گویند قریب به ۵۰ سال قبل قانون اساسی ایران نوشته شده و نیاز به بازنگری دارد ولی درباره آمریکا که ۲۰۰ سال است قانون اساسی آن نوشته شده و هنوز هم همان است و ناقص هم است و به رفراندوم مردم هم گذاشته نشده است، چیزی نمی‌گویند.

در ایران قانون اساسی‌مان به رفراندوم مردم گذاشته شد، اما با تحول تکاملی، مستدل، منطقی و آن چیزی که تکمیل نظام مردم‌سالاری اسلامی و ولایی است، موافقیم.

کسی با رفراندوم در قانون اساسی مخالف نیست

وی درباره رفراندوم و اینکه این موضوع یک امری طبیعی در قانون اساسی است؛ گفت: رفراندوم یعنی همه‌پرسی ملی. اما برای هرکاری که همه‌پرسی ملی انجام نمی‌دهند. کسی هم با رفراندوم در قانون اساسی مخالف نیست.

همه کارهای‌مان را برای ملت می‌خواهیم و اگر ملت نپسندید، اجبار نمی‌خواهیم داشته باشیم

بادامچیان در پاسخ به این پرسش که آیا تحولاتی که شما به آن اشاره کردید، نیاز به همه‌پرسی دارد؟گفت: اول بررسی شود و اگر دیده شد که لازم است از همه‌پرسی ملی استفاده شود. مگر ترسی داریم که کار خوب‌مان را به ملت ارائه بدهیم و ملت بگوید این خوب است یا اگر ملت بگوید من این را نمی‌پسندم، به ملت اجبار کنیم؟ ما همه کارهای‌مان را برای ملت می‌خواهیم و اگر ملت نپسندید، اجبار نمی‌خواهیم داشته باشیم. در اسلام اکراه نیست چه برسد به اجبار.

اگر اصلاح طلبان می‌خواهند شعاری مقابل نظام بدهند ایرادی ندارد

بادامچیان در خاتمه در پاسخ به این پرسش که شکاف میان ملت و حاکمیت به خصوص بعد از اعتراضات سال گذشته به اذعان خیلی از فعالان سیاسی و تحلیل‌گران بیشتر شد و طبق نظرسنجی‌ها آمار مشارکت مردم در انتخابات نیز به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است. با توجه به چهار محور اعلام شده از سوی رهبری درباره انتخابات، راهکار شما برای برگزاری انتخابات با معیارهایی که رهبری اعلام کردند، چیست؟گفت: مقدمه شما برای طرح این سوال صحیح نیست. شما می‌فرمایید اعتراضاتی که سال قبل بود؛ اما سال قبل یک فتنه طراحی شده از طرف استکبار بود. هنگامی که این فتنه در کشور مطرح شد، برخی‌ نسبت به این فتنه تصور کردند که فرصتی است تا اعتراضات خودشان را مطرح کنند. اما وقتی معلوم شد این فتنه، برای براندازی نظام است، از آن کنار کشیدند و به تدریج هم اشتباهات بزرگی از جمله کشتن نیروهای انتظامی و بسیجی، دادن شعارهای بسیار زشت موجب شد که به شدت رسوا شوند. بنابراین اعتراضات نبود بلکه اغتشاشات بود. بعد هم برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب متأسفانه اشتباه بزرگ و فاحشی داشتند. بدترین اشتباه این جریان این بود که در این براندازی همان حرف‌های اروپا و آمریکایی‌ها که براندازان اصلی بودند را تکرار کردند. از خانم ژینا گرفته تا مرثیه‌خوانی و شعاری که آنها ساختند. اگر قرار است اصلاح‌طلبان شعاری مقابل نظام بدهند ایرادی ندارد، آزادی است اما خودشان بسازند. شعاری که آمریکا، صهیونیست و انگلیس به نام زن، زندگی، آزادی، ساختند، شعار ایم است.

انتهای پیام/

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید