» اخبار جدید » دبیرکل خانه کارگر:آزادی ترس ندارد؛ آزادی اصل مجلس است/مجلس باید مجلس همه مردم باشد
اخبار جدید - تهران - جدیدترین اخبار - دولت - سیاست

دبیرکل خانه کارگر:آزادی ترس ندارد؛ آزادی اصل مجلس است/مجلس باید مجلس همه مردم باشد

۲۵ مرداد ۰۲ 0۰131

علیرضا محجوب گفت: باید آزادی گروه‌ها و افراد تامین شود و افراد قهر کرده را با صندوق‌های رای آشتی دهیم؛ این رسالت باید جدی گرفته شود.

به گزارش «آسمانی نیوز»، علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) در مورد جایگاه مجلس شورای اسلامی و اهمیت حضور نخبگان برای به وجود آوردن یک مجلس مطلوب گفت: ما مجلس شورا را سمبل اکثریت و بلکه همه مردم می‌دانیم؛ مجلس باید کانون کوچک شده‌ای از مردم باشد و نظرات همه مردم را منعکس کند، سامان بدهد و به شکل قانون، عرضه کند. بنابراین از نظر ما نخبه یعنی همه مردم ایران خصوصاً کارگران و کشاورزان و همه آن‌هایی که در مشاغل مختلف فعالند از جمله کارمندان و بازنشستگان؛ نخبه هر کسی است که کار و تلاش می‌کند و در ساختنِ آینده کشور سهیم است.

وی افزود: امروز عبارت نخبگی در آیین نامه انتخابات نادرست معنی شده، می‌گویند نخبه کسی است که مدرک فوق لیسانس داشته باشد، این درست نیست؛ ما بزرگانی را می‌شناسیم که فراتر از دیپلم نرفتند اما هیچ کس بزرگی و نخبگی آن‌ها را رد نمی‌کند؛ مرحوم سرحدی زاده با ۱۴ سال سابقه زندان، سمبل دانش و آشنایی با قانون بود و نخبه‌ای تمام عیار و مقید به مردم بود یا مرحوم عسگراولادی همینطور؛ بنابراین اجازه دهیم از معنای آیین نامه‌ایِ نخبگی عدول شود؛ من همیشه با این قسمت آیین نامه انتخابات مشکل داشتم.

محجوب اضافه کرد: من معتقدم همه آن‌هایی که می‌توانند رای بدهند باید بتوانند کاندیدا شوند؛ مگر چند درصد مردم فوق لیسانس دارند؟ صد درصد می‌توانند بیایند پای صندوق اما ۳ درصد جمعیت هم فوق لیسانس ندارند؛ مگر می‌شود ۳ درصد فقط حق انتخاب شدن داشته باشند؟! ما هر زمان که بتوانیم این قانون را لغو می‌کنیم چون هرکه می‌تواند رای بدهد باید بتواند انتخاب شود؛ غیر از این، ریزش رای را به همراه دارد و مشارکت را حداقلی می‌کند.

به گفته دبیرکل خانه کارگر، سیر مشارکت حداکثری یعنی شناسایی تواناترین‌ها از بین توده مردم؛ مجلس، مجلس همه مردم است، مجلس سنا نیست دارالشورای زمان ناصرالدین شاه نیست؛ نمی‌خواهیم فقط اشراف در مجلس باشند!

محجوب در ارتباط با رسالت رسانه‌ها و به خصوص صداوسیما در ایجاد فضای بیطرف و رقابتی برای گروه‌های سیاسی و حداکثرسازی مشارکت مردم گفت: رسالت صداوسیما بسترسازی برای انتخابات است؛ امروز این امر ضروری است اما کافی نیست همه دستگاه‌های فرهنگی باید به کمک بیایند؛ همه باید برای نسل جدید به میدان بیایند؛ باید شناخت جوانان در مورد مجلس و رسالت این نهاد تکمیل شود. همه باید وظایف مجلس را بشناسند؛ متاسفانه حتی برخی کاندیداها شناختی از جایگاه و وظایف مجلس ندارند.

وی افزود: اگر می‌خواهیم بستر رقابتی ایجاد کنیم باید همه افرادی را که در این دایره حرف و نظر دارند بیاوریم؛ یادمان نرود امام (ره) فرمودند مجلس در راس امور است چراکه قانون حرف اول را می‌زند؛ باید بدانیم فساد از عدم رعایت قانون می‌آید؛ پس قانون باید اساس فرهنگ‌سازی‌ها باشد.

وی با بیان اینکه مجلس نهادی‌ترین پدیده تاریخ ماست که از ۱۲۸۶ شمسی تا امروز سابقه داشته است؛ گفت: مهمترین نهاد تاریخی ما مجلس بوده؛ امام (ره) هم سمبل انقلاب را مجلس می‌دانست؛ موضوع اصلی این است که رقابت که اساس انتخابات است، باید جدی باشد؛ اساس انتخابات رقابتی بودن است؛ علی القاعده احزاب که امروز مظلوم واقع شده‌اند و در کنج به سر می‌برند باید بازار رقابت را از طریق جمعیت خود و حوزه‌هایی که دارند، داغ کنند.

دبیرکل خانه کارگر با تاکید بر اینکه عامل رقابت احزاب هستند؛ گفت: نمی‌گویم امروز احزاب هیچ سهمی ندارند یا دعوت نمی‌شوند، اما آنچه هست اصلاً کافی نیست؛ ما از نظر حزبی قدیمی‌ترین کشور خاورمیانه هستیم، قبل از صدور فرمان مشروطیت، حزب اجتماعیون عامیون در این کشور تشکیل شده؛ اما امروز متاسفانه این فرهنگ تقویت شده که احزاب غیرقابل اتکا و اعتماد هستند و این تفکر موجب شده احزاب به میزان کافی در میدان نباشند که اگر بودند بار شما به عنوان رسانه سبک‌تر بود.

وی در ارتباط با تاکید رهبر فرزانه انقلاب بر مشارکت بالای مردم گفت: امام (ره) در وصیتنامه خود سفارش می‌کند در مجلس به کسانی رای بدهید که از مستضعفین باشند و رهبری نیز بارها بر دوری از اشراف و اشرف زدگی تاکید کردند، ما باید از اینجا شروع کنیم. وقتی کاندیدا شدن را محدود می‌کنیم به تحصیل و مدرک تحصیلی، باید بدانیم خیلی از طبقات پایین امکان تحصیل نداشته‌اند و لذا با گذاشتن این شرط، خواسته یا ناخواسته به سمت نخبه‌گرایی از جنس اشرافیت حرکت می‌کنیم.

محجوب در مورد رقابت در انتخابات و ضرورت آن گفت: انتخابات مجلس همیشه در ایران رقابتی بوده؛ امروز هم به هیات‌های ناظر و اجرایی و شورای نگهبان یادآوری می‌کنیم ما به انتخابات رقابتی نیازمندیم؛ باید کسانی تایید صلاحیت شوند و به میدان بیایند که بتوانند رقابت کنند؛ یادمان باشد در مجلس اول همه بودند حتی جریانات معاند و رقابت کردند اما مردم خودشان فیلتر کردند و در نهایت، فقط آن‌هایی که باید، به مجلس رفتند؛ اجازه دهیم مردم فیلتر کنند، مردم خودشان بهترین فیلتر هستند.

به گفته وی، دایره رقابت هرچه وسیع‌تر شود، رای مردم و مشارکت مردم اضافه می‌شود ولی این دایره هرچه محدودتر شود، رای مردم کاهش می‌یابد.

دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه رهبری انگشت روی رقابت و اصل مشارکت گذاشتند که بسیار مهم است؛ افزود: کثرت مشارکت آروزی همه ماست؛ در این انتخابات باید کار را جدی بگیریم؛ آنچه که روشن است این است که رقابت اساس انتخابات است و مشارکت را بالا می‌برد؛ ما باید به سمت مشارکت بالا حرکت کنیم؛ ما در خانه کارگر به جامعه کارگری سفارش کردیم هرکه می‌تواند ثبت نام کند؛ انتخابات باید به نفع کارگران و کشاورزان حرکت کند که امیدواریم این افراد رد صلاحیت نشوند.

وی در مورد هزینه‌های بالای انتخابات و تاثیرگذاری ثروتمندان گفت: متاسفانه با همه تلاش‌ها هزینه انتخابات کم نشده؛ هزینه تبلیغات بسیار زیاد است بنابراین یا باید ثروتمند باشی یا وامدار ثروتمندان؛ اینجاست که جای خالی احزاب دیده می‌شود؛ احزاب باید از فقرا حمایت کنند و ستاد فقرا باشند؛ توسط احزابی که اشرافی نباشند و طرفدار فقرا باشند، نمایندگان طبقات فقیر می‌توانند به مجلس بروند.

محجوب ادامه داد: براساس داده‌های مرکز آمار، ۶۷ درصد هزینه را سه دهک اول جامعه یا طبقات ممتاز می‌کنند، وقتی این قدرت هزینه کرد هست، مسلماً در انتخابات هم ثروتمندان خواهند کوشید مستقیم یا غیرمستقیم همه را وامدار کنند و این جای نگرانی دارد.

وی با تاکید بر لزومِ فسادستیزی نمایندگان مجلس گفت: متاسفانه یکی از مشکلات اصلی ما فساد است؛ با وجود قوانینی که داریم فساد به شکل دقیق شناخته نشده؛ باید بدانیم هرکس از قانون فاصله بگیرد فاسد است؛ در خیلی از کشورهای دنیا اگر کاندیدایی در زندگی خود قوانین رانندگی را رعایت نکرده باشد احزاب نمی‌گذارند مردم به او رای بدهند؛ باید بپذیریم فساد دشمن ماست، دشمن فقرا است؛ هرچه فقر و بیچارگی هست، اساسش از فساد است؛ لذا باید مبارزه با فساد اساس کار باشد اما کانون‌های شفافیت در کشور ما کم است؛ احزاب و تشکل ها، کانون‌های شفایت هستند که جای این شفاف سازها خالی است.

وی در ادامه یکی بهترین دوره‌های ادوار مجلس را از منظر فضای رقابتی و پختگی تصمیمات، مجلس پنجم دانست و گفت: مجلس پنجم، مجلسی بود که تا اندازه‌ی زیادی به رسالت خود عمل کرد.

به گفته محجوب، مهم‌ترین خصایص یک نماینده در ارزیابی رسالت نمایندگی، کارایی، توانمندی و میزان صیانت از آزادی‌هاست.

وی تاکید کرد: مردم باید بتوانند جمع شوند و حرف بزنند؛ باید اصول ۲۶ و ۲۷ قانون اساسی اجرایی شود؛ امروز بازنشسته جلوی مجلس جمع می‌شود تا صدای خود را به گوش نمایندگان برساند ولی دستگاه‌ها دخالت می‌کنند و نمی‌گذارند. باید از این آزادی‌ها صیانت شود؛ نمایندگان باید بدانند مجلس جای دفاع از فقرا و مستضعفان است، جای ثروت اندوزی و قدرت اندوزی نیست؛ نماینده‌ای که احتمالاً نگاهش به سمت ثروت باشد، رسالت خود را گم کرده است.

محجوب با بیان اینکه امیدواریم انتخابات مجلس طوری مدیریت شود که یک مجلس تحصصی بیرون بیاید؛ گفت: اما تخصص به معنای مدرک داشتن نیست؛ امثال سرحدی زاده‌ها و عالیخانی‌ها در کار خودشان متخصص و متعهد بودند.

وی در پایان تاکید کرد: باید آزادی گروه‌ها و افراد تامین شود و افراد قهر کرده را با صندوق‌های رای آشتی دهیم؛ این رسالت باید جدی گرفته شود؛ فقط تبلیغات کافی نیست؛ باید تفاوت این انتخابات را درک کنیم و از همه توان خود برای دعوت مردم و پایش آزادی انتخاب شدن بهره ببریم. یادمان نرود انقلاب اسلامی با نام آزادی شروع شد امروز باید به سمت همان آزادی پیش برویم و مطمئن باشیم زیان نمی‌کنیم؛ آزادی ترس ندارد؛ آزادی اصل مجلس است. یک مجلس دوستدار فقرا و مستضعفین از صیانت از آزادی بیرون می‌آید؛ قطعاً یک مجلس خوب می‌تواند همه ناامیدی‌ها را به امید تبدیل کند.

انتهای پیام/

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید