» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » تأسیس مخوف‌ترین پلیس مخفی تاریخ با همکاری هیملر و هیتلر
سینما و تئاتر

تأسیس مخوف‌ترین پلیس مخفی تاریخ با همکاری هیملر و هیتلر

۶ اردیبهشت ۹۶ 1۰69

[ad_1]

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، حزب نازی در انتخابات سال ۱۹۳۲ میلادیتوانست ۳۷ درصد از آراء را به خود اختصاص دهد و پس از «هیدنبورگ» در جایگاه دوم قرار گیرد. اگرچه این حزب توانسته بود در این انتخابات کرسی‌های زیادی را به‌دست آورد، اما هیتلر تاکید کرد که جز به‌عنوان صدر اعظم آلمان، در هیچ پست دیگری خدمت نخواهد کرد. نهایتاً در ژانویه ۱۹۳۳، هیدنبورگ به هیتلر پیشنهاد صدر اعظمی آلمان را داد و هیتلر اقدام به تشکیل کابینه کرد.

* فلسفه تأسیس پلیس‌های مخفی

با روی کار آمدن نازی‌ها، نیروی شبه‌نظامی این حزب (Sturmabteilung معروف به SA)  رفتارهای خشونت‌باری را نسبت به احزاب مخالف نازی و شهروندان آلمانی از جمله یهودیان اعمال کرد. علت این رفتارها آن بود که هیتلر، پلیس را محدود کرده بود و از بازوی نظامی مؤثر خود استفاده می‌کرد؛ ولی بعد از مشاهده رفتار افراطی اس‌آ نسبت به شهروندان، او تصمیم گرفت این نیرو را از خیابان‌ها جمع کند و پلیس عادی را به خیابان‌ها باز گرداند. این امر زمینه‌ساز شکل‌گیری پلیس سیاسی (نیروی مخفی گشتاپو) شد.

پلیس سیاسی در کشورهای آزاد برای حفظ جامعه‌ و مردم‌ فعالیت می‌کنند و در انجام‌ وظایف خود‌ از‌ قوانین الهام‌ می‌گیرند‌، در‌ حالی که در حکومت‌های مطلقه، عمال و ایادی هیئت‌ حاکمه‌ای هستند که برنامه کارشان در راهی مخالف آزادی و مساوات و حقوق طبیعی‌‌ مردم‌ طرح و اجرا می‌شود. گشتاپو متهم است‌ که‌ دارای‌ سازمانی‌ از‌ نوع اخیر بود‌ و به همین‌ دلیل بلاواسطه‌ و مستقیما تحت نظر صدراعظم آلمان و برای اجرای مقاصد وی فعالیت می‌کرد.

 

 

* تأسیس گشتاپو ۳ سال پس از ضدراعظمی هیتلر

۲۶ آوریل ۱۹۳۳ گشاپو اعلام حضور کرد. این نیرو ابتدا زیر نظر «هرمان گورینگ» فعالیت می‌کرد، اما کمی بعد یعنی در اوایل‌ سال‌ ۱۹۳۴ «هاینریش هیملر» جایگزین او شد و تا‌ آخرین‌ روزهای‌ اضمحلال‌ آلمان نازی در آن سمت باقی بود.

روز‌ دهم فوریه سال ۱۹۳۶ قانونی به تصویب رسید که به موجب آن کلیه اقدامات پلیس تحت حمایت مستقیم قانون در آمده و حتی فوق قانون قرار گرفت‌ ماده ۷ قانون مذکور‌ مقرر‌ می‌داشت که «تصمیم‌ها و عملیات گشتاپو قطعی و لازم‌الاجرا است‌. قوه قضائیه از رسیدگی استینافی به آراء گشتاپو ممنوع است». به عبارت دیگر همین که‌ شخصی‌ در‌ اختیار گشتاپو قرار می‌گرفت از‌ مراجعه‌ و شکایت به محاکم محروم بود و بدون انجام روال قانونی، مورد بازداشت و بازجویی قرار می‌گرفت.

گشتاپو در اول اکتبر ۱۹۳۶ توسعه‌ یافت و اداره‌کل پلیس سیاسی آلمان‌ و همچنین ستون پنجم را در بر گرفت‌.

ریشه‌های پلیس به تدریج و به مرور‌ زمان از دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی‌ اعم از رسمی و غیر رسمی و همچنین سازمان‌های آشکار و پنهان عبور کرده به اجتماعات خصوصی‌ و حتی خانواده‌ها نفوذ می‌کرد.

 

 

* دلیل برکناری رئیس گشتاپو

از سال ۱۹۴۳ به بعد هیملر، علاوه بر نظارت بر پلیس آلمان، همزمان وزیر کشور هم بود. او تا پایان تابستان ۱۹۴۳، با اعدام سرکردگان معترض و کشتار بی‌رحمانه خرابکاران، توانست «رایش سوم» (نام امپراتوری آلمان در زمان هیتلر) را موقتاً از سقوط حفظ کند و مخوف‌ترین نیروی مخفی آن زمان لقب بگیرد، نامی که لرزه بر اندام هر شنونده می‌انداخت.

هیتلر در آخرین روزهای جنگ، فرماندهی دو سپاه از ارتش آلمان را به هیملر محول کرد. او به اهداف مورد نظر نرسید و از این مقام برکنار شد. هیملر، که متوجه حتمی بودن شکست آلمان شده بود، در ۲۸ آوریل ۱۹۴۵ با نیروهای متفقین برای تسلیم شدن مذاکره کرد و با صلیب سرخ سوئد برای حفظ جان خود به‌توافق رسید.

از این رو، گشتاپو در یک عملیات بزرگ با نام «اتوبوس‌های سفید» بیش از ۱۵هزار زندانی را از اردوگاهای کار اجباری به کشورهای بی‌طرف انتقال داد.

 

 

* سیانور، پایان راه رئیس گشتاپو

این اقدام خشم هیتلر را به همراه داشت، او هیملر را از تمام مناصبش خلع کرد و به نیروهای تحت امرش دستور داد هر کاری برای مجازات هیملر انجام دهند.

هیملر از یک سو تحت تعقیب همکاران سابق بود و از سوی دیگر، از دست متفقین فرار می‌کرد. اما سرانجام توسط انگلیسی‌ها دستگیر شد و پس از افشای هویت واقعی خود هنگام بازجویی، کپسول سیانور را جوید و خودکشی کرد.

 

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید