» اخبار جدید » جزئیات توافق دو مرحله‌ای آزادی اسرا؛آزادی۵۰ اسیر اسرائیلی در ازای۱۵۰ فلسطینی در مرحله اول
اخبار جدید - بین الملل - جنگ روسیه و اکراین - خاورمیانه - دولت

جزئیات توافق دو مرحله‌ای آزادی اسرا؛آزادی۵۰ اسیر اسرائیلی در ازای۱۵۰ فلسطینی در مرحله اول

۱ آذر ۰۲ 2۰118

یک رسانه آمریکایی درباره جزئیات توافق آزادی اسرا میان فلسطین و اسرائیل نوشت که در مرحله اول این توافق دو مرحله‌ای، حماس ۵۰ زن و کودک اسرائیلی را که در غزه نگهداری می‌شوند، آزاد کند، در حالی که انتظار می‌رود اسرائیل حدود ۱۵۰ اسیر فلسطینی را که اکثراً زنان و خردسالان هستند، آزاد کند.

به گزارش آسمانی نیوز از تارنمای آمریکایی آکسیوس روز سه شنبه به وقت محلی به نقل از مقامات اسرائیلی درباره جزئیات این توافق گزارش داد و نوشت: اگر توافق ازادی گروگان ها محقق شود، این بزرگترین پیشرفت دیپلماتیک از زمان حمله حماس در ۷ اکتبر خواهد بود.

بر اساس این گزارش، کابینه اسرائیل عصر سه‌شنبه به وقت محلی برای بحث و رأی‌گیری درباره توافق تشکیل جلسه داده است.

آکسیوس نوشت: دو منبع با اطلاع مستقیم از گفتگوها گفتند که به عنوان بخشی از معامله آزادی گروگان‌ها، اسرائیل به ازای هر گروگان اسرائیلی آزاد شده توسط حماس، سه اسیر فلسطینی را که در اسرائیل زندانی هستند، آزاد می‌کند.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: انتظار می‌رود در مرحله اول این توافق دو مرحله‌ای، حماس ۵۰ زن و کودک اسرائیلی را که در غزه نگهداری می‌شوند، آزاد کند، در حالی که انتظار می‌رود اسرائیل حدود ۱۵۰ اسیر فلسطینی را که اکثراً زنان و خردسالان هستند، آزاد کند. برخی از گروگان های اسرائیلی دو تابعیتی هستند.

یکی از منابع به آکسیوس گفت که آزادی گروگان‌ها و زندانیان در مرحله اول توافق طی چهار روز وقفه موقت در غزه انجام خواهد شد.

به گفته یک مقام اسرائیلی، اسرائیل اسرای فلسطینی را که به کشتن اسرائیلی ها محکوم شده اند، آزاد نخواهد کرد. در ۲۴ ساعت پس از تصویب این توافق توسط کابینه، اسامی زندانیان علنی خواهد شد تا شهروندان اسرائیلی بتوانند برای آزادی آنها به دادگاه شکایت کنند.

بر اساس این گزارش، اسرائیل به عنوان بخشی از این توافق به حدود ۳۰۰ کامیون کمک در روز اجازه می دهد تا از مصر وارد غزه شوند. به گفته یک مقام اسرائیلی، سوخت بیشتری نیز در طول وقفه در جنگ می تواند وارد غزه شود.

در مرحله دوم این توافق، حماس می‌تواند ده‌ها زن، کودک و سالخورده دیگر را در ازای تمدید آتش‌بس توسط اسرائیل برای چند روز دیگر آزاد کند.

یک مقام اسرائیلی گفت که اسرائیل آماده است به ازای هر ۱۰ گروگانی که حماس آزاد می کند، یک روز دیگر وقفه در درگیری ها را تمدید کند.

این مقام اسرائیلی با اشاره به تعداد گروگان ها، گفت: ما فکر می‌کنیم حماس می‌تواند ۷۰ تا ۸۰ گروگان را آزاد کند.

این رسانه آمریکایی اضافه کرد: به عنوان بخشی از این توافق، اسرائیل از بازگشت فلسطینیان از جنوب غزه به بخش شمالی منطقه در طول روزهای توقف درگیری ها جلوگیری می‌کند و ارتش اسرائیل پس از پایان این وقفه، عملیات نظامی خود را از سر خواهد گرفت.

انتهای پیام/

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید