» اخبار جدید » جراحی اقتصادی که امروز به عفونت‌های چرکین و بسیار خطرناکی تبدیل شده است، دولت را ناکارآمدتر از گذشته خواهد کرد
اخبار جدید - اقتصاد - اقتصادی - تهران - جدیدترین اخبار - دولت

جراحی اقتصادی که امروز به عفونت‌های چرکین و بسیار خطرناکی تبدیل شده است، دولت را ناکارآمدتر از گذشته خواهد کرد

۱۳ تیر ۰۲ 1۰35

 عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت : جراحی اقتصادی که امروز به عفونت‌های چرکین و بسیار خطرناکی تبدیل شده است، چه بسا برای دولت آسیب زا است و دولت را ناکارآمدتر از گذشته هم خواهد کرد. فلذا امروز باید این مسائل را در نظر داشت.

ابراهیم نکو در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بهارستان آنلاین با استناط به نظریه پروفسور دادلی در مورد سیر توسعه کشورها با تاکید بر اینکه  باید به سه سوال اساسی پاسخ دهیم : فقر چه تغییری کرده است؟ بیکاری چه تغییری کرده است؟ نابرابری چه تغییری کرده است؟ گفت : وی معتقد است اگر یک یا دو مورد از مسایل فوق بدتر شده باشند حتی اگر درآمد سرانه دو برابر شده باشد نمی توان گفت توسعه اتفاق افتاده است.

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه  آقای رئیس جمهور و دوستان اقتصادیشان در یک حلقه منحوسه و بسته به دور خود می‌چرخند و نمی توانند از این حلقه منحوسه بیرون بیایند؛ خاطرنشان کرد:  زمانی که نتوانند از این حلقه بیرون بیایند؛ قطعاً واقعیت‌ها را نخواهند دید، اتفاقات اقتصادی منفی که رخ داده است را نخواهند دید، بسیاری از چیزهایی که امروز مردم ما نگران آن هستند و هر روز و هر لحظه شاکی‌تر از گذشته هستند را هم نخواهند دید.

نکو با تاکید بر اینکه اینکه فقر و تورم کاهش یافته است یا خیر را آمار و ارقام بیرونی باید قضاوت کنند ؛ تصریح کرد : امروز سفره‌های مردم باید پاسخگوی این سوالات باشند. اگر فقر و تورم کاهش پیدا کند، مسلماً باید احساس مثبتی از سوی مردم را شاهد باشیم. ولی واقعیت این است که این احساس مثبت مردم را شاهد نیستیم. به همین دلیل است که مردم هر روز بیشتر نگران اوضاع اقتصادی و معیشت خود هستند.

 عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در برابر مشکلات موجود (وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی و معیشت مردم، ایجاد شکاف‌های بزرگ در حوزه‌های فقر و کاستی‌های فراوانی که وجود داشته است) دولت می‌تواند دو کار عمده انجام دهد؛ گفت: البته بنده فکر می کنم که با این تیم ضعیفی که آیت الله رئیسی در حوزه اقتصادی به دور خود جمع کرده است بعید می‌دانم ، بتوان این کار را انجام داد _ این دو کار عمده این است که: اولا باید یک تعادل، نظم و کنترل در بازار به وجود آید و همزمان یک افزایش حقوق در حوزه‌های مختلف طبقات کارگری، کارمندی و حقوق بگیران نیز انجام گیرد ثانیا حمایت از اقشار آسیب پذیر بعمل آید که نهادهای مختلف به آن می‌پردازند بنابراین اگر این دو کار عمده توأماً صورت بگیرد، شاید کمی رضایتمندی حاصل شود؛ وگرنه اینکه با شعار ، دست زدن و تشویق دیگران  و اینکه در تریبون‌های مختلف عنوان شود که جراحی اقتصادی دولت به خوبی پیش می‌رود، در صورتی که هیچ تغییر محسوسی در زندگی و معیشت مردم به وجود نیاید، این حرف‌ها برای مردم آب و نان نخواهد شد.

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه جراحی اقتصادی دولت امروز به عفونت‌های چرکین و بسیار خطرناکی تبدیل شده است و چه بسا برای دولت آسیبزا باشد و دولت را ناکارآمدتر از گذشته هم خواهد کرد؛ گفت: اخیراً در حوزه سیاست های مالیاتی و اخذ مالیات (مالیات بر کارتخوان‌های فروشگاه‌ها) اتفاقاتی رخ داده است که این امر  هم صدای بسیاری از  فروشندگان و کسبه را در آورده است و اینها نیز برای جبران این خسارات و پرداخت‌های مالیاتی شان، فشارهای مضاعفی را بر مردم وارد خواهند کرد که این امر چه بسا در آینده وضعیت را قدری بدتر از گذشته هم خواهد کرد.

نکو همچنین درباره یکدست شدن قوای سه گانه گفت : اگر شرایط کشور عادی باشد و مردم مشکلات و دغدغه‌های اقتصاد و معیشت را نداشته باشند، یکدست بودن با وجود ریسک‌های بزرگی که دارد، می تواند برای آینده کشور دستاوردهای خوبی بهمراه داشته باشد و دولت می تواند توسعه پایدار و سرمایه‌گذاری برای نسل‌های آتی و  آیندگان، انجام دهد بنابراین یکدستی در آن زمان جواب می‌دهد. ولی کشوری که درگیر مشکلات اقتصادی داشته است _هر کشوری_ در این صورت یکدست بودن قوا سرپوش گذاشتن بر مشکلات خواهد بود. چون دیگران دوست ندارند ناکارآمدی‌ها را ببینند و دوست ندارند این ناکارآمدی‌ها نمود بیرونی داشته باشد. حتی کارهای ناکرده خود را کارهای کرده تلقی خواهند کرد. چه بسا برای همدیگر هورا کشیده و دست خواهند زد بنابراین اینک یکدستی آنهم در این شرایط پیچیده اقتصادی نه تنها مفید نیست؛ بلکه تماماً ضرر است!

انتهای پیام/

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید