» سیاست » آیت الله علیرضا اعرافی » مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در خطبه های نماز جمعه قم : نابرابری جنگ ما در هشت سال دفاع مقدس هیچ مصداقی در قرن‌های اخیر ندارد
آیت الله علیرضا اعرافی - اخبار جدید - جدیدترین اخبار - دولت - قم

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در خطبه های نماز جمعه قم : نابرابری جنگ ما در هشت سال دفاع مقدس هیچ مصداقی در قرن‌های اخیر ندارد

۷ مهر ۰۲ 0۰100

خطیب جمعه قم گفت: ما هم به وحدت ملی و هم وحدت مذهبی نیازمند هستیم. انقلاب اسلامی منادی وحدت میان ملل اسلامی و منادی وحدت میان مستضعفین در مقابل مستکبرین بود. سرمایه‌های بزرگ و کم نظیر جهان اسلام و مستضعفان به گونه‌ای است که اگر انسجام پیدا کنند همه قدرت‌های مستکبر کنار خواهند رفت.

به گزارش «آسمانی نیوز»، حضرت آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ که در مصلی قدس قم برگزار شد، عنوان کرد:ضمن گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس بیان کرد: فصل دفاع مقدس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، فصلی تاریخی و کم نظیر در تاریخ ایران بود. قدر آن دوران طلایی و عصر شکوفایی ایمان و مقاومت را باید دانست.

دفاع مقدس پدیده‌ای بی نظیر بود

وی در رابطه با ویژگی‌های دفاع مقدس اظهار کرد: دفاع مقدس کارزار نابرابری بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شروع شد. نابرابری جنگ ما در قرن‌های اخیر هیچ مصداقی ندارد. ایمان ملت، استواری مردم و رهبر امام خمینی (ره) پدیده‌ای بی نظیر را خلق کرد که ملتی تنها با دست خالی در برابر حمایت همه مستکبرین عالم در برابر صدام پیروز شد.

خطیب جمعه قم اضافه کرد: زنده شدن سنت‌های صدر اسلام در جبهه‌ها و پشت جبهه‌ها بی‌نظیر بود. آنچه در تاریخ اسلام و عاشورا می‌خواندیم را در جبهه‌ها به چشم دیدیم. عبادت، اخلاق، معنویت، ایثار و فداکاری در جبهه‌ها تجسم پیدا کرد و دفاع مقدس به یک مکتب نجات بخش و مقاومت تبدیل شد.

وی با اشاره به میلاد رسول الله (ص) گفت: ما هم به وحدت ملی و هم وحدت مذهبی نیازمند هستیم. انقلاب اسلامی منادی وحدت میان ملل اسلامی و منادی وحدت میان مستضعفین در مقابل مستکبرین بود. سرمایه‌های بزرگ و کم نظیر جهان اسلام و مستضعفان به گونه‌ای است که اگر انسجام پیدا کنند همه قدرت‌های مستکبر کنار خواهند رفت.

ملت ما روز به روز قله‌های بلندی را فتح می‌کند

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: پرتاب موفق‌آمیز ماهواره نور سه و قرار گرفتن ایران جز ده کشور داری این فناروی مایه مباهات و افتخار است. علیرغم تحریم‌های سنگین و ظالمانه، ملت ما روز به روز قله‌های بلندی را فتح می‌کند.

وی ضمن توصیه به دشمن شناسی، درک موقعیت، خنثی سازی توطئه‌ها و مقاومت، تصریح کرد: ملت ما با علم و دانش، حکمت، شجاعت، هوشمندی و دشمن شناسی باید مسیر پیشرفت را بپیماید، این پیشرفت‌ها باید اسمترار پیدا کند، رشد اقتصادی افزایش پیدا کند و همه این‌ها باید در حل مشکلات معیشتی اثر گذار باشد.

امام جمعه قم یادآور شد: ما باید قدرت ملی و ایمانی خود را با مشارکت قوی و انتخاب صحیح در انتخابات‌های پیش رو نشان دهیم. سیاست خارجی فعال و گسترش گفتمان محور مقاومت از اصولی است که باید مدنظر قرار بدهیم.

ایران بر سر میثاق خود ایستاده است

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: دوستان ایران و انقلاب به افق‌هایی در پیش‌رو امیدوار باشند و بدانند ایران بر سر عهد و پیمان خود ایستاده است.

وی خطاب به دشمنان گفت: دشمنان بدانند هوشیاری و مجاهدت مردم ایران، تلاش مسئولان، پیشگامی جوانان و وحدت ملت به فضل خدا تلاش‌ها و توطئه‌های آنان را ناکام خواهد کرد و داغ حسرت و ناامیدی را بر دل مستکبرین عالم خواهد نشاند.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به حضور رئیس مرکز اسلامی چین در نماز جمعه شهر قم گفت: از ملت و دولت چین به خاطر همراهی‌هایی که در عقد قراردادها دارند تشکر می‌کنیم و امیدواریم در پیشبرد قرارداد راهبردی ایران و چین عزم شان استوار باشد.

وی ضمن تشکر از انجمن اسلامی چین گفت: از این پایگاه و به نام حوزه علمیه انتظار داریم که نسبت به مسلمانان چین در نقاط مختلف چین توجه بیشتری شود، مشکلات آنان کاهش پیدا کند و روابط خوب شما با مسلمانان تقویت شود.

عضو خبرگان رهبری در خطبه اول در رابطه با اصول تربیت کودک، نوجوان و جوان، عنوان کرد: فصل جوانی اوج توانایی و شکوفایی انسان است. عمده شخصیت انسان در جوانی و شکل می‌گیرد و باید از این سنین، مسئولیت‌هایی متناسب را به جوانان سپرد.

وی اضافه کرد: سپردن مسئولیت با نقشه و برنامه درست به جوانان، هم سبب پیشرفت جامعه و هم سبب شکوفایی استعدادهای جوان می‌شود و در این زمینه مثال‌های متعددی در تاریخ اسلام و عصر پیامبر (ص) وجود دارد. در دروان انقلاب و دفاع مقدس نیز دیدیم که سپردن مسئولیت به جوانان چه نتایجی برای دفاع از کشور داشت.

خطیب جمعه قم با اشاره به اینکه مقاطع سنی و بر مسئولیت‌ها، ثواب و عقاب انسان تاثیر می‌گذارد، اظهار کرد: در روایت متعددی بیان شده است که بعد از ۴۰ سالگی، مسئولیت انسان‌ها تشدید و سنگین‌تر می‌شود و مواخذه خداوند هم بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: بیان شده است زمانی که انسان به ۴۰ سالگی می‌رسد ملائک خطاب به انسان می‌گویند: احتیاط بیشتر کن تو به مرگ نزدیک‌تر شدی و آمادگی تو باید بیشتر شود.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: در سنینی که انگیزه‌های دعوت کننده به انحرافات در بعضی جهات کاهش پیدا می‌کند و از سوی دیگر انسان به مرگ و نقطه پایان زندگی نزدیک‌تر می‌شود، مسئولیت سنگین‌تر و عقاب بدی‌ها بیشتر خواهد شد.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: قبل از چهل سالگی داستان متفاوت است و کارهای خوبی که جوان انجام می‌دهد مورد لطف و عنایت بیشتری قرار می‌گیرد.

وی افزود: در روایات بیان شده است که ابوذر محضر رسول خدا (ص) می‌رسد و می‌گوید: وصیتی کنید که سعادت دنیا و آخرت من را تضمین کند و رسول خدا صلّی‌اللّٰه‌علیه وآله فرمود: «اِغْتَنِمْ خَمْسا قَبْلَ خَمْسٍ شَبَابَکَ قَبْلَ هَرَمِکَ وَ صِحَّتَکَ قَبْلَ سُقْمِکَ وَ فَرَاغَکَ قَبْلَ شُغْلِکَ وَ حَیَاتَکَ قَبْلَ مَوْتِکَ وَ غِنَاکَ قَبْلَ فَقْرِکَ؛ پنج چیز را قبل از پنج چیز غنیمت شمار: جوانیت را قبل از پیری، سلامتت را قبل از بیماری، آسودگیت را قبل از گرفتاری، زندگانیت را قبل از مرگ، بی نیازیت را قبل از فقر و نیازمندی.»

امام جمعه قم گفت: ثواب خوبی‌ها در فصل جوانی و نوجوانی و تا قبل از ۴۰ سالگی به شدت مضاعف می‌شود. زمانی که یک جوان به وقت نیرو و نشاط و با وجود انگیزه‌های انحراف و خطا، خویشتن داری کرد، بر هوای نفسانی خود غالب شد و همراه حق و حجت خدا بود ارزش مضاعفی دارد.

انتهای پیام/

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید