» اخبار جدید » مصوبه شفافیت بدون تعیین تکلیف به حال خود رها شده است
اخبار جدید - جدیدترین اخبار - دولت - سیاسی

مصوبه شفافیت بدون تعیین تکلیف به حال خود رها شده است

۲۰ تیر ۰۲ 0۰48

آسمانی نیوز – مجمع تشخیص مصلحت نظام ۱۷ خرداد را موعد اعلام نظر رسمی خود درباره طرح شفافیت اعلام کرده بود، اما وضعیت شفافیت قوای سه‌گانه همچنان مشخص نیست.

به گزارش «آسمانی نیوز» ؛ با وجود گذشت بیش از یک سال از تصویب کلیات طرح دوفوریتی «شفافیت قوای سه‌گانه» در صحن مجلس، این طرح همچنان در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد. طرحی که پس از اقبال نداشتن مجلس به طرح شفافیت آرای نمایندگان، توسط تعدادی از نمایندگان تدوین و به هیئت رئیسه مجلس ارائه شد و در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در صحن مجلس به تصویب رسید.

این طرح در نهایت در آبان سال گذشته برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شد اما به واسطه مغایرت‌ برخی مواد آن با قانون اساسی چندین بار بین مجلس و شورای نگهبان دست به دست شد تا این که سخنگوی شورا در یکی از نشست‌های خبری خود اعلام کرد با وجود رفع بیشتر ایرادها و ابهامات موجود در طرح،دو ماده ۳ و ۴ آن همچنان در مغایرت با قانون اساسی است.

با این حال اصرار نمایندگان بر مصوبه خود موجب شد طرح شفافیت قوای سه گانه برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شود. مجمع تشخیص مصلحت نظام در دو نشست ۱۳ اردیبهشت و ۱۱ خرداد ماه طرح شفافیت را در دستور کار خود قرار داد.

محمدباقر ذوالقدر دبیر مجمع تشخیص ضمن تشریح نتایج بررسی‌های مجمع اظهار کرد:«شورای نگهبان بر دو ماده ۳ و ۴ طرح شفافیت قوای سه گانه، اشکال تعارض با قانون اساسی را مطرح کرده است.

در ماده ۳ این مصوبه، مجمع تشخیص مصلحت نظام در صدر دستگاه‌هایی قرار گرفته که باید مشروح مذاکرات خود را در رسیدگی به موارد اختلافی، ظرف یک ماه در پایگاه اطلاع رسانی منتشر کنند که این بخش از مصوبه با مخالفت شورای نگهبان مواجه شده است و آن را مغایر اصل۱۱۲ قانون اساسی دانسته‌اند.»

ذوالقدر همچنین درباره دیگر ایراد شورای نگهبان به مصوبه مجلس خاطرنشان کرد:«در ماده ۴ این طرح نیز برخی نهادها و دستگاه‌ها از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیئت عالی نظارت موظف شده‌اند سالانه از اجرای طرح شفافیت به مجلس شورای اسلامی گزارش دهند که شورای نگهبان این ماده را نیز مغایر اصل۱۱۰ قانون اساسی دانسته است.

ضمن این که کمیسیون حقوقی و قضایی مجمع تشخیص وجود مصلحت ملزمه مدنظر مجلس را در باره این مصوبه، تایید نکرده است.» در حالی که مجمع تشخیص مصلحت نظام موعد تعیین تکلیف مصوبه شفافیت را جلسه آینده این مجمع اعلام کرده بود، اما در نشست ۱۷ خرداد، اعضای مجمع بدون کوچک ترین اشاره‌‌ای به این مصوبه، به سراغ بررسی طرح مجلس برای اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی رفتند تا این گونه به نظر برسد که این مصوبه بدون تعیین تکلیف به حال خود رها شده است.

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شوراهای مجلس در این باره گفت: با این که اعضای مجمع تشخیص طی بررسی‌های خود تایید مصوبه شفافیت را به مصلحت ندانستند اما هنوز نظر رسمی مجمع درباره مصوبه شفافیت قوای سه گانه به مجلس اعلام نشده است.

وی افزود: انتظار ما این است که مجمع تشخیص مصلحت نظام طبق آیین نامه قانونی نظر نهایی خود درباره مصوبه مجلس را هر چه سریع‌تر به شکل رسمی به مجلس و شورای نگهبان اعلام کند.

انتهای پیام/

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید