» اخبار جدید » افزایش ۸۴۴ درصدی هر متر مربع مسکن در شهر تهران نسبت به پنج سال گذشته /ضرورت توجه مجلس به مساله سالمندی در سیاستگذاری ها
اخبار جدید - اقتصاد - اقتصادی - تهران - جدیدترین اخبار - دولت

افزایش ۸۴۴ درصدی هر متر مربع مسکن در شهر تهران نسبت به پنج سال گذشته /ضرورت توجه مجلس به مساله سالمندی در سیاستگذاری ها

۶ تیر ۰۲ 0۰35

نایب رئیس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: ارایه تسهیلات به خانواده های دارای سالمند یا سالمندان فاقد مسکن ضرورتی اجتناب ناپذیر است که باید برای آن در لوای برنامه هفتم توسعه تدبیری جدی اندیشیده شود.

به گزارش «آسمانی نیوز» ؛ محسن پیرهادی، رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس با اشاره به اینکه بخشی از احکام قانون برنامه ششم توسعه کشور معطوف به تأمین مسکن اقشار کم درآمد و رفع فقر سکونتی آنها بوده است، گفت:استمرار این رویکرد و برنامه ریزی برای محقق شدن احکام و اهداف موضوع رفع فقر سکونتی باید با تکیه برسیاستگذاری موثرتر و نتیجه بخش در قانون برنامه هفتم توسعه دیده شود.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با بیان اینکه پس از انقلاب و چند دهه فعالیت های عدالت گسترانه، محرومیت زدایی در مناطق روستایی و شهری، پیشرفت قابل توجهی را برای اقشار آن مناطق به ویژه در حوزه مسکن رقم زده است، ادامه داد: به رغم این پیشرفت در کاستن محرومیت زادیی، تحولات اقتصاد کلان در چند سال اخیر به ویژه تورم، افت درآمد سرانه و تجربه چندین جهش قیمتی در بازار مسکن، وضعیت رفاهی قشر محروم و بخشی از طبقه متوسط شهری را که به دلیل دشواری های اقتصادی به طبقات پایین تر اقتصادی سقوط کرده اند، را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

افزایش ۲۴۷ درصدی شاخص مسکن خانوارهای شهری در ۵ سال

نایب رئیس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با اعتقاد به اینکه در سالهای اخیر، تورم بالا و بی ثباتی در متغیرهای کلان اقتصادی، مهمترین مانع سیاستگذاری موثر در این حوزه بوده است، خبرداد که بر اساس آمار ارایه شده از سوی بانک مرکزی قیمت هر متر مربع مسکن در شهر تهران در آذرماه ۱۴۰۱ نسبت به پنج سال گذشته در ماه مشابه، (آذر ۱۳۹۶) بیش از ۸۴۴ درصد افزایش یافته است. همچنین در کل خانوارهای شهری، شاخص قیمت مسکن در آذر ۱۴۰۱ نسبت به آذر ، ۱۳۹۶ حدود ۲۴۷ درصد رشد داشته است.

عضو هیات رئیسه مجلس افزود: تشدید کسری بودجه دولت و افزایش تورم منجر خواهد شد که دسترسی خانوارها خصوصا طیف روزمزد و جامعه کارمندان و بازنشستگان به آن محدود و محدودتر شود و ازسوی دیگر، محدود کردن برنامه های حمایتی حوزه مسکن به ساخت مسکن یکی از دلایل عملکرد نامطلوب در این حوزه است.

ضرورت توجه مجلس به مساله سالمندی در سیاستگذاری ها

عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به تلاقی بحث دشواری تامین مسکن برای طبقات ضعیف جامعه و شیب جامعه ایران به سمت سالمندی جمعیت ادامه داد: اگرچه پیری جمعیت یک پدیده جهانی است و مختص یک منطقه جغرافیایی خاص یا یک کشور نیست ولی سرعت سالمندی و برنامه‌ریزی برای روبه‌رو شدن با آن در مناطق مختلف فرق می‌کند. پیری جمعیت یکی از مهمترین چالشهای قرن بیست ویکم است.

نماینده مردم تهران افزود: مسئله سالمندی همواره در سیاست گذاری های کلان خانواده و جمعیت مورد توجه مجلس بوده است،چرا که با بررسی های کارشناسی، روند رو به کاهش نرخ باروری، سالمند شدن جامعه و به ویژه پدیده زنانه شدن سالمندی قابل ملاحظه است.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با اشاره به ضرورت تامین مسکن برای جمعیت روبه ازدیاد سالمندان کشورادامه داد: درکنار پرداخت این مهم پژوهش های صورت گرفته ثابت شده با ورود به مرحله سالمندی، هزینه‌ها ی درمانی در بخش‌ها و شکل‌های مختلف روند تصاعدی خواهد داشت که پرداخت به آن نیازمند تدوین مجموعه قوانین و سیاستگذاری های زنجیره واری است ونباید محدود به یک حوزه مرتبط آن شود.
هزینه درمان سالمندان تا ۵ برابر افراد زیر ۶۵ سال است

پیرهادی بابیان اینکه تامین شرایط زندگی مناسب و ارایه کمک های حمایتی به سالمندان امری ضروری است چرا که بصورت میانگین هزینه های درمانی در گروه سنی ۶۵ سال و بالاتر بین ۳-۵ برابر بیشتر از گروه سنی کمتر از ۶۵ سال است ،گفت: مصرف مداوم و مکرر حجم بالایی از خدمات سلامت، طولانی‌تر شدن مدت استفاده از خدمات مانند افزایش مدت اقامت و بستری در بیمارستان‌ها و اقامتگاه های سلامت و هزینه‌های بالای دارویی و درمانی در هر دوره از درمان در مقایسه با سایر گروه های سنی به جهت نوع بیماری و میزان پاسخ دهی به درمان ها سهم زیادی از سبد خانواده های دارای سالمند را به هزینه بهداشت و درمان اختصاص می دهد و با توجه به اینکه در شرایط فعلی کشور قریب به دو سوم سبد خانواده ها به تامین هزینه مسکن اختصاص می یابد ارایه تسهیلاتی به خانواده های دارای سالمند یا سالمندان فاقد مسکن ضرورتی اجتناب ناپذیر است که باید برای آن در لوای برنامه هفتم توسعه تدبیری جدی اندیشیده شود.

انتهای پیام/

به این نوشته امتیاز بدهید!

امیرحسین عصاریان

  • ×

    با ما در ارتباط باشید